Sunday 19 May 2013

Sukakan cabaran? Mari rancang sendiri trip percutian ke luar negara

Ramai yang suka melancong. Lagi2 sejak adanya Air Asia, now everyone can fly.. he he. Nak ke luar negara pun tak de la rasa mahal sangat.  Ada yang kata melancong ni hobi yang mahal. Mungkin ya mungkin tidak. Jawapannya terpulang kepada bagaimana anda merancang percutian tersebut serta berapa budget yang anda mampu sediakan.

Sebenarnya ada banyak pilihan percutian yang kita boleh pilih mengikut budget. Jika kita langsung tak de masalah budget boleh je pilih mana2 iklan tour yang tersedia. Sesetengah orang memang lebih suka melancong menggunakan perkhidmatan tour guide yang mana semua itenary termasuk penginapan dan tempat makan telah ditentukan. Tinggal pilih mana berkenan, bayar dan ikut saja. Pilihan tour pun ada banyak mengikut budget. Biasanya kalau ikut tour guide macam ni mestilah by group. Lagi ramai lagi murah. Yang bagusnya kita tak perlu penat2 pikir mana nak duduk dan nak buat apa, cuma biasanya kalau tourguide macam ni tentulah kita perlu ikut sepenuhnya arahan yang diberikan oleh tour guide. 

Ada juga yang suka ikut rombongan cik Kiah pergi dalam kumpulan yang ramai dengan seorang dipilih sebagai ketua. Biasanya kalau buat macam ni kita dapat kurangkan budget penginapan sebab bilik untuk 3 orang atau lebih adalah lebih murah berbanding single atau double room. Cumanya lagi ramai lagi pening dibuatnya almaklumlah banyak kepala kan. Ramai juga yang sukakan percutian ala backpackers yang biasanya memang lebih murah dan sesuai untuk mereka yang tak de kekangan masa atau tak kisah dengan perjalanan yang panjang dan mencabar.

Sebenarnya jika anda sukakan cabaran, inginkan pengalaman unik serta kepuasan yang lebih seperti cik Z, anda boleh merancang sendiri percutian ke luar negara dengan budget yang mampu diadakan Insyaallah. Macammana caranya? Bolehlah cuba TIPS berikut ya. Selamat mencuba.


1. Tentukan mode percutian

Perkara pertama bila nak bercuti tentulah memilih destinasi. Ada banyak jenis percutian yang kita boleh pilih seperti backpackers, sightseeing, shopping, tracking, island/beach, hystorical sites, alam semulajadi, dll.   Salah satu cara nak jimatkan budget ialah dengan memilih destinasi percutian yang menawarkan banyak attraction percuma tanpa entrance fees.  

Lagi satu cara nak jimatkan budget ialah dengan menggabungkan beberapa negara yang dekat dalam satu perjalanan. Jadinya sebelum beli tiket penerbangan, luangkan sedikit masa melihat peta atau googlemap


2. Beli tiket kapal terbang


Lepas dah tentukan destinasi, kita kena beli tiket kapal terbang plak kan. Kalau anda rajin memantau promosi syarikat penerbangan seperti Air Asia dah tentu anda boleh dapat tiket murah. Most syarikat penerbangan memang ada buat promosi setiap tahun, so rezekilah kalau dapat terbeli tiket masa promosi.

Tapi macammana pulak kalau kita dah ada tarikh dan destinasi yang sesuai nak pi bercuti tiba-tiba tak de plak promosi? Wah pening kan. Jangan risau anda boleh saje mencari tiket termurah dengan melayari www.kayak.com. Caranya mudah saja, masukkan destinasi dan tarikh, selepas beberapa saat sistem carian website ini akan menyenaraikan semua penerbangan yang ada pada tarikh tersebut mengikut harga. Kalau nak susun ikut syarikat penerbangan ataupun jumlah transit pun boleh juga.  Lepas dah puas hati dengan apa yang dicari kita boleh terus click kat link yang diberikan untuk beli tiket. Biasanya ada beberapa link yang diberikan. Cara paling selamat ialah beli terus dari  link syarikat penerbangan yang dipilih bukan dari second party.

Salah satu kelebihan www.kayak.com ialah kita boleh pilih multiple destination. Jadinya kalau kita bercadang nak pergi dan balik dari negara berbeza, kita ada banyak pilihan bergantung budget peribadi yang ada.  Sebenarnya ada beberapa lagi website yang menawarkan perkhidmatan yang lebih kurang sama macam www.kayak.com tapi cik Z dapati website inilah yang paling user friendly dan memaparkan maklumat yang paling lengkap.

Sedikit lagi tip untuk jimatkan budget ialah dengan tidak memilih untuk terbang pada hari Jumaat kerana tiket pada hari Jumaat adalah lebih mahal berbanding hari-hari yang lain. Harga tiket juga berbeza mengikut hari atau musim. Kalau boleh semak dulu harga tiket pada  tarikh2 lain yang berdekatan mana tahu kita boleh dapat tiket yang lagi murah.  


3. Buat tempahan hotel

Seterusnya, macammana nak pilih accomodation/penginapan yang sesuai mengikut budget. Senarai berikut merupakan website yang boleh anda layari untuk membuat tempahan hotel/hostel/guesthouse. 


Kesemua website ni ada sediakan maklumat bergambar serta review mengikut percentage. Nak pilih hotel yang mana memang la makan masa dan leceh sebab kita kena baca dulu semua review serta pastikan lokasi hotel yang dipilih selamat dan kalau boleh dekat dengan tarikan pelancongan (Ini salah satu cara nak jimatkan kos pengangkutan). 

Untuk jimatkan budget, hostelworld dan hostel.com adalah pilihan terbaik. Website ini menyenaraikan hostel, guesthouse dan hotel yang berharga murah. Untuk 2 website ni kita perlu bayar 10% harga bilik yang dipilih. Bakinya perlu dibayar semasa check in.  Jika kita gagal check in, harga bilik untuk 1 hari akan ditolak terus dari credit card kita. Harga bilik juga dikira secara perseorangan. Maksudnya kalau kita pergi berdua jangan lupa letak jumlah 2 orang. Antara 2 website ini, hostelworld rasanya lebih best sebab kita boleh buat perbandingan hostel best out of 5 dalam masa yang sama. 

Tapi tak semua negara ada hostel atau guest house. Contohnya masa cik Z pi ke Doha dulu cik Z terpaksa guna  agoda. Agoda ni pun banyak gak promosinya. Cumanya kalau guna agoda ni kita kena bayar terus harga bilik yang dipilih sebab dia style kupon promosi.  Yang bagusnya kita boleh cancle out tempahan yang dibuat sekurang2nya sehari sebelum pergi, dan bayaran penuh tu akan dipulangkan semula.   

Cara lain yang ada ialah dengan menggunakan booking.com.  Kalau guna website ni, kita tak perlu bayar apa2 tapinya jika kita gagal check in, harga bilik untuk 1 hari akan ditolak terus dari credit card kita. Pilihan lain yang ada ialah airbnb. Yang ni sesuai untuk mereka yang nak rasa pengalaman homestay diluar negara. Kalau pergi dengan family bolehlah cuba cari mana yang berkenan kat website ni. 


4. Merancang itenary dan anggaran budget

Merancang Itenary dan membuat anggaran budget boleh dijalankan serentak. Caranya seperti berikut

i) Senaraikan attraction yang ingin dilawati. Catat entrance fees yang dikenakan (jika ada) bagi setiap attraction
ii) Susun itenary mengikut lokasi. Letak attraction yang dekat2 pada waktu/hari yang sama.
iiI) Cari cara macammana nak pergi ke hotel dan setiap attraction. Letakkan semua option yang ada. Catatkan harga bagi setiap option. Pilih option yang sesuai mengikut budget atau yang mana yang lebih mudah.
iv) Jangan lupa letakkan emergency cost.
v) Masukkan juga budget untuk souvenir dll.


5. Background Check

Sebelum pergi jangan lupa baca latar belakang negara yang kita nak gi. Lain negara lain peraturannya. Kalau rajin cari sekali waktu solat supaya mudah kita sesuaikan dengan itenary yang kita dah buat.  Cari juga anggaran suhu dan cuaca supaya kita lebih bersedia dengan baju yang sesuai.  Kalau terlebih rajin boleh juga cari kat mana nak solat, arah kiblat dan senarai kedai makanan halal. Kalau gi negara yang susah nak cari makanan halal, ada kemungkinan kita kena bawa bekalan makanan kering dari Malaysia.  Jadinya kalau kita dah cari lebih awal, senanglah kita nanti.


6. Buat checklist barang yang perlu dibawa

Akhir sekali sebelum pergi jangan lupa buat checklist barang yang perlu dibawa. Sesetengah barang mungkin nampak remeh tapi kalau tak dibawa masalah plak nanti. Contohnya panadol, minyak panas, kompass, lampu picit dan sos.  


Semua maklumat yang cik Z kongsikan disini adalah hasil pengalaman sendiri yang tak seberapa. Nak ikut boleh, tak nak ikut pun tak apa. Mungkin pembaca lain ada idea yang lain pula. Boleh juga kongsikan sekali kalau tak kisah. Apapun, jika punya masa, wang, dan peluang cubalah melancong. Bukan untuk bermegah-megah tapi untuk berjalan, bermusafir, melihat kebesaran Tuhan, dan membuka minda. Wassalam.


Mirwana- Hikmah Kembara

Disini kau berdiri
berpijak dibumi
menjunjung langit yang luas
Pernahkah kau berfikir
alam penuh rahsia
anugerah yang maha esa

Berjalan,bermusafirlah
melihat kebesaran tuhan 
yang diciptakan untuk
mereka yang berfikir
dan bersyukur di atas nikmat
dan kurnianya
nilai harganya,iman dan taqwa
bagi hamba yang setia

Tiada beza warna,kulit atau rupa
yang ada hanya insan yang lemah
dengan satu tujuan mencari keredhaan
dan berbudi di bumi tuhan

Fikirkanlah..dimana arah kita
Renungilah..hikmah kembara
menuju kasih
buktikan cinta kita..
kepadanya..
ini kembara kita

Berjalan dan bermusafirlah
untuk melihat kebesarannya
lantas berfikir dan bersyukur
diatas nikmat dan kurnianya
nilai harganya iman dan taqwa
bagi hamba yang setia



7 comments:

  1. Salam
    Cik z....ada no phone tak?..bleh msg pd email aiza229@gmail.com ?sbb kami mahu ke Milan...cuma tak tau hostelworld jauh tak dgn Metro...atau public transport...bleh bantu?..sbb kalau dpt whatsapp or call senang skit kan...tq ya Cik Z..

    ReplyDelete
  2. Cik z....ada no phone tak?..bleh msg nk tnya detailk apsal pg seam reap..nk p sorang2 nie

    ReplyDelete
  3. Nk ke Philippines cik z.. sya sorang diri. Ada tips/ apa yg perlu dibuat. Email kat suziemandau@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Nk ke Philippines cik z.. sya sorang diri. Ada tips/ apa yg perlu dibuat. Email kat suziemandau@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masf sy x pernah ke philipine

      Delete
    2. hi, u nak pergi Philippine bila ye? sbb i pun nak pergi sana sorang. email i aina921@gmail.com

      Delete