Thursday, 24 January 2013

Warkah Cinta

Selama-lamanya kelembutan tak kan pernah tewas dengan kekerasan

Salam Maulidulrasul. Hari ni cik Z telah mula running simulation semula. Macam biasa bila dah start running simulation ni adalah lebih masa senggang berbanding biasa, means sambil2 tunggu tu bolehla buat kerja2 lain kan. Memandangkan hari ni cuti umum so sambil2 tunggu tu bukaklah tv. Lately memang agak jarang tengok tv and kalau tengok pun biasanya waktu petang sebelum maghrib dan hari Jumaat serta Sabtu. Kebetulannya hari ni tertengok tv alhijrah. Memula tu tertengok konsert zikir rohani oleh Hafiz Hamidon. Dulu2 memang cik Z peminat tegar nasyid tapi bila nasyid2 moden mula menular lama2 minat tu makin mengurang. Alhamdullilah nasyid2 yang didengarkan dalam konsert ni memang bagus. Rasa tenang je dengar.

Lepas je konsert tu ada la satu drama ni tajuknya "Warkah Cinta" ep 1. Sejujurnya cik Z memang agak skeptikal dengan drama melayu. Bukan apa banyak cerita melayu yang memaparkan jalan cerita yang lebih kurang sama sampai boleh predict jalan cerita dan endingnya. Tu belum cerita tentang lakonan kayu para pelakonnya. Jika ada cerita berasaskan islamik pula tidak dibikin dengan landasan islam yang betul, jadi bila tengok tu rasa sakit hati dan mata.  

Tapi drama ni telah membuka mata dan menyentuh hati cik Z. Buat pertama kalinya sebuah drama melayu dihasilkan dengan latar belakang islam yang sebenar. Semua pelakon wanita dalam drama ini memakai tudung yang sempurna (malah labuh lagi) serta memakai stokin. Malah tiada langsung adegan bersentuhan antara lelaki dan perempuan walaupun suami isteri. Tiada pelakon popular dalam drama ni kecuali Heliza Helmi. Pelakon utamanya Imam Muda Nazrul dan Heliza Helmi. Drama ini diarahkan oleh  Mior Hashim Manap dan sebenarnya diadaptasikan dari novel Warkah Cinta Berbau Syurga tulisan penulis skripnya Ustaz A.Ubaidillah Alias.  Penggambaran drama ni dibuat di Kelantan dan Mesir. Tagline cerita ni, "Selama-lamanya kelembutan tak kan pernah tewas dengan kekerasan" memang melekat di hati.

Lepas je tengok ep 1 tu, cik Z terus search kat internet. Rupa2nya cerita ni baru je habis ditayangkan di TV Alhijrah akhir Disember yang lalu. Kiranya yang cik Z tengok tadi ulang tayang la.  Jumlah episodnya hanya 12, dan semua episode telahpun di letakkan di youtube. Sebentar tadi cik Z dah pun berjaya menonton kesemua episod Warkah Cinta (1 ep dalam 40 mnt shj). Ya Allah sangat berbekas dihati. Menginsafkan malah membuatkan cik Z menangis hampir di setiap episode. Lakonan semua pelakonnya sangat real sehinggakan kata2 yang diluahkan terasa sampai di hati. Tahniah kepada penulis skrip dan pengarah yang telah memilih pelakon yang sesuai dan menjaga batasan islam semaksimum yang mungkin dalam drama ini.  Siapa kata kalau buat cerita tentang islam tak kan berjaya kan?  Pengupload video juga mengalu2kan para penonton berkongsi dengan orang lain malah download pun tak apa. Jadinya untuk entry ini cik Z nak ajak kawan2 semua menonton drama ini dengan hati yang terbuka. Lihat dan nilaikan sendiri. 

Sebelum tengok, baca sinopsis novelnya dulu la ye;

Amir Mukhlis adalah penuntut di Maahad Tahfiz Al-Quran dan ditakdirkan berkenalan dengan pelajar Naim Lilbanat iaitu Wardah dalam satu sesi pertemuan antara redaksi sekolah. Amir dibesarkan dalam keluarga yang subur dengan atmosfera agama. Beliau dididik dan dibesarkan oleh ibubapa yang faham asas-asas agama dengan baik. Malah, ibubapa Amir sering berbicara dan memberitahu bahawa Amir perlu menjadi pemimpin apabila beliau besar nanti. Disebabkan itu, Amir sangat fokus pada pengajian dan komitmennya amat tinggi terhadap pelajaran.

Wardah pula berasal dari keluarga yang agak kucar-kacir disebabkan bapanya mempunyai beberapa karekter yang negatif. Bapa Wardah seorang yang materialistik dan tidak menyukai karekter agamawan. Dia juga tidak mahu Wardah belajar di sekolah agama kerana memandangkan jaminan kerjaya yang kurang cerah. Bagi bapa Wardah, belajar agama adalah membazir masa dan wang, kerana tiada pulangan besar yang diperolehi daripada ilmu agama. Berbeza dengan ilmu profesional yang lain. Wardah cuba menyedarkan bapanya bahawa tanggapan seperti itu adalah salah. Atas dasar itu, beliau mahu mencari bakal suami yang berprinsip dan boleh menjadi tauladan kepada keluarganya.

Dari konflik keluarga itu membuatkan Wardah sentiasa mencari-cari lelaki ideal yang sesuai dijadikan tempat sandaran. Akhirnya, pertemuan secara tidak sengaja dengan Amir membuahkan cetusan rasa kagum dalam diri Wardah. Wardah mengambil langkah pro aktif dengan meminta sepupunya iaitu Rahim yang belajar di sekolah yang sama dengan Amir Mukhlis. Wardah cuba mencuri perhatian Amir melalui bantuan sepupunya Rahim, namun Amir tidak mahu memberikan respon. Dia berkeras tidak mahu bercinta demi menjaga kesucian agama dan status penghafaz al-Quran.

Dalam diam, Amir menghormati Wardah dan mengkaguminya disebabkan Wardah adalah antara pelajar terbaik sekolah Naim Lil Banat. Secara berhati-hati Amir cuba memberi nasihat dan peringatan kepada Wardah agar tidak bercinta dan mengikut gelora emosi remaja yang mudah dibuai kasmaran. Wardah menjadi keliru adakah Amir menyukainya atau tidak? Beberapa kali Wardah cuba mendapatkan kepastian, namun Amir tetap menggantung jawapan.

Amir pernah memberitahu kepada Wardah “Kalau ada jodoh, tidak ke mana. Takkan lari gunung dikejar” Dengan harapan Wardah mengerti bahawa dia akan setia. Malah, Amir juga cuba untuk tidak mencari orang lain. Namun, ungkapan seperti itu tidak mampu meyakinkan Wardah.

Beberapa minggu sebelum Amir ke Mesir, beliau terlibat dengan satu kemalangan kecil. Iaitu dia terlanggar seorang pelajar maahad sewaktu mengundurkan kereta. Pelajar itu luka di tangan dan Amir memberikan sapu tangan kepadanya. Gadis yang luka itu adalah BALQIS. Dari insiden itu, Balqis terlupa memulangkan sapu tangan dan menyimpannya dengan baik. Pertemuan ini berlaku seketika sahaja (Bahagian ini sengaja tidak diketengahkan, hanya pembaca yang tekun akan menyedarinya)

Beberapa tahun Wardah menggantung harapan dan berkomunikasi dengan Amir melalui surat dan telefon. Biarpun begitu, Amir tetap dengan sikapnya. Sehinggalah mereka menjejakkan kaki ke menara gading. Wardah ke Universiti Malaya dan Amir pula ke Universiti Al-Azhar, Kaherah. Wardah yang merasakan dirinya bertepuk sebelah tangan semakin tertekan dengan keegoan Amir. Ketika itu, Wardah pula dipaksa berkahwin dengan lelaki pilihan bapanya iaitu Syamsul.

Bapanya memilih Syamsul dengan niat memisahkan anaknya daripada mengahwini Amir. Juga disebabkan Syamsul adalah seorang pemuda yang bergaji besar serta mempunyai pekerjaan yang mantap. Sedangkan Amir masih lagi bergelar mahasiswa dan belum tentu mendapat pekerjaan yang selesa. Akhirnya Wardah kecewa dengan sikap Amir dan merelakan dirinya dilamar. Akhirnya Wardah berkahwin dengan Syamsul.

Sebaik menerima berita perkahwinan Wardah, Amir mula menyedari ada sesuatu kehilangan dalam dirinya. Dia mula merasakan kerinduan yang amat. Barulah dia sedar apa itu mencintai dalam diam. Namun, cintanya sudah dimiliki orang. Amir mula menyesal dengan sikapnya sendiri. Dia cuba mencari dimanakah kesilapannya? Dia sedar, selama ini dia terlalu rigid dan langsung tidak meluahkan perasaan sebenarnya. Disebabkan itu, dia berazam untuk bersikap dengan lebih matang dan rasional.

Sewaktu Amir sedang meneruskan pengajian di Al-Azhar, Mesir. Amir menyimpan luka kesedihan yang dalam itu. Dia mahu mempastikan bahawa persepsi bapa Wardah adalah silap. Agamawan tidak akan merempat sekalipun mereka tidak menjadi seorang yang kaya raya. Dari situ, Amir memaksa dirinya bekerja keras, dia mula membina karisma seorang pemimpin. Dia terus mengaplikasikan ilmu-ilmu yang pernah dipelajari oleh guru-guru dan ustaz-ustaznya di maahad dahulu.

Secara tidak langsung, Amir memasang cita-cita untuk menjadi penulis dan pendakwah. Dia memasuki team editorial dan menjadi pengarang utama di majalah mahasiswa Mesir. Dia mula menulis dan mengarang untuk melepaskan perasaannya itu secara estetika. Dia menulis catatan untuk memberikan motivasi dalam dirinya sendiri dan orang lain. Dia mahu sedarkan agamawan bahawa golongan ilmuan harus berjuang terus-terusan menyampaikan ilmu dalam semua bidang mahupun lapangan. Khususnya bidang seni serta penulisan.

Beberapa tahun berlalu dan pengambilan mahasiswa-mahasiswi baru dari malaysia ke universiti Al-Azhar berlangsung. Suatu hari, satu insiden telah berlaku membabitkan Amir dengan seorang siswi baru yang bernama Balqis. Beliau telah menyelamatkan Balqis dari situasi genting. Disebabkan itu, Balqis yang baru kematian ibubapa cuba mencari seseorang untuk dijadikan sumber inspirasi. Dalam masa yang sama, secara kebetulan berlaku beberapa insiden ke atas diri Balqis, dan ternyata Amir juga yang mampu menyelesaikan kesemua masalah itu.

Dalam diam, Balqis meminati Amir dan cuba mendekatinya. Melihat perwatakan dan mengenali prinsip diri beliau. Balqis mula meyakini bahawa Amirlah orang yang mampu menjaganya dunia dan akhirat. Amir masih cuba menjaga status pelajar agama dan seorang penghafaz Al-Quran, Amir tetap menjaga kesucian diri sekalipun Balqis mengharapkan perhatian darinya. Memandangkan beliau pernah bersikap ‘keras’ terhadap Wardah, Amir mahu membawa pendekatan baru dalam dirinya terhadap Balqis.

Amir pernah menyelamatkan Balqis daripada terkena satu kemalangan, dia juga pernah mendapatkan semula beg duit Balqis yang pernah diragut seorang pencopet. Tetapi, semua jasanya itu sengaja ditutup serta dia meminta Izzuddin agar memberitahu secara umum. Secara tidak langsung balqis akhirnya mengetahui kebenaran, dia kagum dengan keikhlasan Amir. Beberapa kali dia cuba memberitahu perasaannya, namun Amir seakan menolak.

Satu eksepedisi ke Jabal Musa atau Bukit Tursina telah berlangsung. Amir, Izzuddin dan Balqis turut serta dalam eksepedisi itu. Kali ini berlaku satu lagi insiden dan akhirnya Balqis benar-benar tidak dapat menahan perasaanya terhadap Amir. Balqis juga menunjukkan sapu tangan yang pernah diberikan oleh Amir ketika dia terlanggar Balqis. Amir baru tersedar, Balqis adalah gadis yang pernah ditemui secara tidak langsung di Malaysia dahulu. Tercetus dari situ, Amir mula berazam untuk menerima Balqis dengan baik.

Malangnya, sebelum ekspedisi itu berakhir, Amir jatuh pengsan dan dibawa ke hospital. Lalu dia didapati menghidap tumor di kepala. Dia diramalkan oleh doktor akan mati tidak lama lagi.

Hasrat Amir untuk menerima Balqis akhirnya menjadi kabur semula. Dia tidak mahu menerima Balqis seandainya dia terpaksa meninggalkan gadis itu sendirian selepas ini. Pasti situasi itu akan menyebabkan Balqis menderita. Dalam masa beliau membawa dilema yang besar. Ketika itu, dia mula berhadapan satu konflik dengan Izzuddin yang mempunyai perasaan terhadap Balqis. Amir cuba memberi jalan kepada Izzuddin yang mempunyai perasaan terhadap Balqis. Amir memilih untuk beralah. Namun, salah faham telah wujud antara mereka berdua. Ketika konflik kian meruncing, Amir ditimpa sakit yang kronik. Dia kian terbeban dengan harapan Balqis, tekanan sahabatnya dan masalah kesihatan.

Amir perlu membuatkan keputusan besar dalam hidupnya. Sama ada di mahu pulang ke Malaysia dan menjalankan pembedahan, atau dia perlu meneruskan serta menamatkan pengajian tanpa memikirkan lagi soal hidup atau mati. Akhirnya dia memutuskan untuk terus belajar, sebaik keputusan akhir peperiksaan hampir diumumkan. Amir diterbangkan ke Malaysia. Ibubapa Amir baru mengetahui penyakit yang dihidapinya dan membuat keputusan agar Amir menjalani pembedahan.

Balqis dan Izzuddin baru menyedari bahawa selama ini Amir berperang dengan perasaan sendiri demi menjaga perasaan orang lain. Malah Amir berperang dengan kesakitan dan penyakitnya, demi untuk tidak membebankan orang lain. Balqis masih berdoa agar jodoh antara mereka masih ada. Manakala Izzuddin hanya mampu merasa kesal dengan kebodohan sikapnya.

Amir menjalani pembedahan. Dia selamat. Keputusan peperiksaan akhir juga diumumkan, Amir mendapat keputusan cemerlang sekalipun beliau menduduki peperiksaan dalam keadaan berperang dengan kesakitan. Semua sahabat Amir beranggapan bahawa Amir sudahpun meninggal dunia. Termasuk juga Balqis.

Amir memilih untuk merahsiakan bahawa dirinya masih hidup.

episode 1 (10 minit yg pertama tak de dlm ni)

episode 2

episode 3

episode 4

episode 5

episode 6

episode 7

episode 8

episode 9

episode 10

episode 11

episode 12

OST

Sebenarnya cerita ni tak berakhir disini. Ada 2 novel susulan iaitu KALA CINTA & WAHYU BERSATU.  Khabarnya drama ini akan disambung nanti. Walaubagaimanapun cik Z lebih suka jika tak disambung sebab takut kalau sambung jadi tak best nanti.  Apapun sangat suka dengan watak Amir Mukhlis dan kagum dengan prinsipnya. Wujudkah seseorang seperti  Amir Mukhlis di dunia ini? Hanya Allah yang tahu. Kawan2 semua doakan cik Z ya.  Jumpa lagi dan selamat menonton. Sebagai bonus, kat bawah ni cik Z sertakan sekali sinopsis berikut.

SINOPSIS NOVEL KALA CINTA & WAHYU BERSATU
Kesudahan kisah WCBS kelihatan tergantung apabila cinta Balqis terhadap Amir berakhir tanpa kepastian. Justeru, Balqis sudah berputus asa, namun dia belum mematikan niatnya untuk mencari pemuda seperti Amir sebagai pasangan hidup. Manakala Amir masih dalam kebingungan setelah selamat menjalani pembedahan.

Amir berada dalam status penyembuhan selama setahun. Sewaktu beliau tidak mampu berjalan dan bekerja, di situlah ustaz Hamdi yang pernah mendidik beliau kembali mencurahkan perangsang dan motivasi. Ustaz Hamdi menyedarkan Amir agar terus berjuang dengan mata pena sebagai satu wasilah dakwah.

Di sebalik kisah Amir dan Balqis. Muncul watak Tasnim yang merupakan sahabat baik arwah Wardah. Beliau adalah seorang gadis yang membawa legasi cinta Wardah, dia menyimpan janji Wardah yang mahukan Tasnim menemui Amir. Ada beberapa perkara yang telah dituntut oleh Wardah dan perlu disempurnakan oleh Tasnim. Dari situ, Tasnim mula berdoa agar suatu hari dia akan ditemukan dengan Amir.

Sepanjang Amir berkerusi roda, Amelia yang berada dalam course perubatan mengambil tugas menjaga Amir sebaik mungkin. Amelia, selaku watak sampingan di dalam novel WCBS dan juga merupakan sepupu Amir yang sudah lama memendam kasihnya pada Amir. Bermula dari sekolah rendah, menengah dan kampus. Dia sentiasa mengharap cintanya disambut oleh Amir. Dia banyak memberi dan berkorban untuk Amir. Sewaktu Amir sakit, dia banyak melawat dan menziarahinya. Sehinggalah Amir sihat dan bekerja, dia sentiasa mengharapkan cinta Amir.

Sebaik Amir sihat sepenuhnya, dia menyertai aktiviti penulisan dalam masa yang sama beliau kuat melakukan aktiviti dakwah. Di situ, berlaku pertemuan dan perkenalan antara Amir dan Tasnim. Perbincangan dan perkongsian pendapat berlaku antara mereka, secara jelas Tasnim dapat merasakan ‘keistimewaan’ karekter jiwa Amir.

Balqis akhirnya pulang ke Malaysia. Ternyata, sejurus pulang dari Mesir dia cuba dilamar oleh Izzuddin. Izzuddin juga mengambil langkah proaktif dengan menjadi rakan kongsi perniagaan kepada abang Balqis. Namun, hati balqis masih tawar untuk menerima sesiapa. Balqis mula berdoa dan bermunajat kepada Allah agar menemukan dirinya dengan lelaki sebaik Amir.

Tasnim adalah penggiat sastera yang belajar dalam kursus undang-undang. Beliau yang berasal dari sekolah agama juga merancang untuk menyumbang pengalaman kepada adik-adik di sekolah Naim Lil banat dan juga Maahad. Dari situ dia mula merangka gerak-kerja dan mengumpul tenaga kerja yang mampu menyumbang. Dia mendapat maklumat bahawa Balqis adalah bekas mahasiswi mesir yang banyak bergiat di dalam penulisan, dalam masa yang sama Balqis adalah bekas pelajar Maahad. Dari situ dia cuba menghubungi Balqis. Akhirnya mereka sepakat untuk mengadakan program gabungan dua sekolah iaitu Naim Lil Banat dan Maahad Muhammadi Perempuan. Mereka menamakan bengkel itu sebagai bengkel penulisan kreatif.

Suatu hari Balqis ke bandar untuk melihat kedai milik abangnya. Secara tidak sengaja dia terserempak dengan Amelia dalam satu insiden. Dari situ dia mendapat maklumat bahawa ustaz Amir masih hidup. Balqis ragu-ragu, dia menyangka ustaz Amir yang menjadi sepupu Amelia itu barangkali adalah pelanduk dua serupa. Akhirnya, rasa penasaran itu dicicirkan.

Tasnim pula cuba mendapatkan khidmat Amir yang namanya mula meningkat naik sebagai penulis. Tasnim mahu Amir hadir sebagai panelis dan juga fasilitator bagi bengkel penulisan kreatif. Setelah sepakat mereka bersetuju untuk bekerjasama.

Dalam usaha, Amir membina kerjaya beliau sebagai penulis dan pendakwah. Dia mula dikenali dalam industri penulisan. Juga beliau digemari oleh kebanyakan agamawan di atas kemahiran dan sikap optimis. Dia akhirnya ditawarkan bekerja di pejabat kerajaan sebagai pegawai.

Bengkel Penulisan Kreatif berlangsung, hari program itu bagaikan Sireh Pulang ke Gagang. Merpati pulang ke sarang. Balqis bertemu semula dengan Amir. Ia benar-benar diluar jangkaan Balqis, Amir yang pernah dicintainya masih hidup. Rasa cinta memencar dan menabrak harum di kolong jiwa, namun Balqis teragak-agak untuk mendekati Amir, sekalipun hatinya mahu tetapi dia takut andainya Amir sudah berpunya. Sedangkan, Amir sendiri masih mendoakan agar Balqis kembali kepadanya. Balqis tidak berani berbicara, dia malu semalunya. Kerana Amir pernah menolaknya suatu ketika dahulu. Dia tidak akan menjadi perigi cari timba kali kedua.

Dalam diam, Tasnim yang membawa legasi cinta Wardah mengakui bahawa dia sudah menyukai Amir dan mahu membawa Amir ke dalam keluarganya. Beliau beria-ia menjemput Amir agar menemui keluarganya. Dalam satu pertemuan dengan keluarga Tasnim, Amir tidak mendapat perhatian dengan baik. Ibu Tasnim tidak menyukai Amir kerana beliau sewaktu itu masih menganggur dan tidak mempunyai pendapatan tetap. Sedangkan Amir sewaktu itu telah mendapat tawaran bekerja sebagai pegawai kerajaan.

Tasnim cuba menghubungi Amir dan menjelaskan perasaannya. Namun, Amir secara lembut memberitahu bahawa dia sudah berpunya. Tasnim terkejut dengan kenyataan itu, dia cuba mencari siapakah ‘si dia’ yang dimaksudkan oleh Amir. Dia bertanyakan Balqis, ternyata Balqis juga tidak tahu siapakah ‘si dia’ yang dimaksudkan oleh Amir.

Amir sendiri memberi maksud ‘si dia’ itu adalah Balqis. Namun dia belum pernah menyatakan maksud itu kepada sesiapapun kecuali dalam doanya kepada Allah.

Balqis yang akhirnya menyedari bahawa Amir masih hidup sedikit sedih apabila mengetahui melalui Tasnim bahawa Amir sudah berpunya, namun dia tidak putus asa. Biarpun tasnim sudah menyatakan Amir sudah mempunyai si dia. Namun, dia tetap berdoa agar cinta mereka bersatu. Dia tidak pernah mengungkapkan rasa cintanya secara terus kepada lelaki itu. Dia hanya menyebutkan rasa itu di dalam doa-doanya kepada Allah. Balqis juga tahu, Tasnim dan Amelia juga memendam rasa kepada Amir.

Mulai saat itu, Balqis menolak lamaran Izzuddin. Ternyata, keputusan balqis itu membuatkan Izzuddin hampir sasau dan dia benar-benar marah dengan kehadiran Amir kali kedua. Baginya, Amir adalah perampas. Izzuddin marah dan membawa diri jauh dari Kelantan. Dia memutuskan hubungan dengan abang Balqis dan berhijrah dari situ.

Tasnim dan Amelia, dua wanita yang baik serta mempunyai ciri-ciri yang diidamkan oleh kebanyakan lelaki. Namun, mereka keduanya mengharapkan cinta Amir. Malah sanggup meluahkannya secara berdepan. Balqis pula ternyata berbeza. Dia sendiri tidak akan meluahkan cintanya, malah menyerahkan segalanya kepada Allah. Dia bertawakkal dan pasrah sambil berdoa dengan sepenuh hati mengharapkan doanya akan dikabulkan. Dan dia sering berdoa agar Amir akan mampu mencari jalan untuk memilikinya.

Apabila dua jiwa cuba mendambakan cinta Amir. Amir seperti terhimpit, namun jauh di sudut hatinya dia mahukan Balqis sebagai belahan jiwanya. Bukan kerana kebendaan tetapi kerana ciri-ciri gadis idamannya terdapat pada Balqis. Hanya Balqis sahaja yang layak menjadi isterinya pada pandangan Amir.

Di sini berlaku perdebatan antara Amir dan keluarganya. Amir menghadapi waktu sukar apabila ibubapanya cenderung menerima Amelia. Amir perlu memutuskan yang terbaik, demi kebaikan keluarga dan agamanya. Dia bukan mahu tangkap muat. Tetapi, biarlah isterinya ini benar-benar menyokong kariernya sebagai pendakwah.

Dari beberapa insiden lain, Balqis kian memahami kenapa Tasnim dan Amelia benar-benar mahukan Amir. Dia cuba mengalah dan membawa diri ke Mesir. Amir berusaha untuk melepaskan diri dari cinta Tasnim dan Amelia. Lalu menggapai Cinta Balqis. Amir gagahkan diri untuk membuat keputusan besar. Dia cuba melepaskan harapan Amelia dan Tasnim. Kemudian dia ke Mesir untuk memenangi hati Balqis.


P/S: Special thanks kepada pengupload video dan penaip sinopsis yng berlegar2 di internet. Semoga Allah memberkati kalian.






Nuwara Eliya


27 Disember 2012, Khamis. Hari terakhir di Sri Lanka. Destinasi terakhir kami hari ini ialah Nuwara Eliya yang terletak kira-kira 76km dari Kandy. Seterusnya kami perlu menempuh perjalanan sejauh 161km ke Bandaranaike Airport Katunayake untuk pulang ke Malaysia.  Nuwara Eliya merupakan sebuah bandar yang terletak di kawasan pergunungan yang dipenuhi dengan ladang-ladang teh.  Teh merupakan hasil komoditi utama di Sri Lanka. Perjalanan hari ini bermula seawal 8.30 pagi kerana kami perlu turun semula dari Nuwara Eliya selewat2nya pukul 1 ptg untuk sampai ke airport pukul 7 malam (sbb sewa kereta limit timenya pukul 7mlm). Alhamdulillah cuaca pagi ni agak elok. Sedikit mendung tetapi masih lagi cerah.

Keadaan jalan raya menuju ke Nuwara Eliya.


Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan pemandangan ladang2 teh yang tak terkira banyaknya. Boleh dikatakan hampir 90% bentuk muka bumi disini sepanjang 76 km kiri dan kanan jalan ditanam dengan pokok-pokok teh. Sekali-sekala kita akan menemui air terjun yang mengalir dari celah2 batuan pergunungan. Sangat banyak ada kecil ada besar ada yang boleh dilihat dari jauh ada juga yang ada ditepian jalan.  Ramai pemandu kereta yang mengambil kesempatan membasuh kereta dengan air terjun ini almaklumlah free kan. Setiap kali nampak air terjun tu memang la rasa teruja. Oleh sebab air terjun ni memang dekat je dengan jalan jadinya pengunjung boleh berhenti kat mana2 je untuk melihat dan menikmatinya.  Kami juga tak melepaskan peluang dan berhenti di dua air terjun satu kecil satu besar.

Air terjun di tepi jalan, yang ni kecil je. cuba tengok kat belakang air terjun tu ialah pokok2 teh.

Lagi air terjun di tepi jalan, yang ni besar. Rasa macam nak je masuk kat dalam tu.

Tengah sibuk2 ambil gambar datanglah satu group remaja2 ni yg datang dengan van. Diorang nak ambil gambar sekali so layan je lah.

Berhenti sat untuk beli jagung rebus harganya LKR30.

Untuk jimat masa kami hanya berhenti di dua air terjun sahaja. Pemandangan gunung ganang disepanjang perjalanan juga menggamit perasaan. Tapi sebab cuaca sedikit mendung jadinya kawasan pergunungan dipenuhi kabus yang agak tebal dan membataskan penglihatan. Selepas tu kami singgah di sebuah kilang pemperosesan teh iaitu Blue Field Tea Gardens. Seorang staf membawa kami melawat kilang dan memberikan peneranagan ringkas tentang cara2 pemprosesan teh di sini. Rupa-rupanya semua jenis teh datangnya dari pokok yang sama bezanya cuma dari bahagian mana teh itu diperolehi. Contohnya Green Tea yang cair tu datangnya dari pucuk daun teh yang muda. Teh yang pekat tu pulak dari bahagian tangkainya. Di kilang ni ada 7 jenis teh yang dihasilkan.  

Daun2 teh yang baru dipetik ni akan di  keringkan selama 1 hari.

Sekitar kilang teh.

Deretan bungkusan teh sedia untuk dijual.

Selepas melawat kilang kami pun dibawa kedalam kedai. Wow banyak sungguh jenis teh yang dijual. Lepas pilih2 dan beli kami pun teruskan perjalanan lagi ke bandar Nuwara Eliya. Oh ya pekerja kilang ni ramai yang muslim. Ada kemungkinan owner kilang ni pun muslim sebab kat sini pun ada restaurant halal. Masa perjalanan turun kami singgah semula di restaurant ni untuk makan tengahari secara buffet berharga LKR1200 seorang.  

Semakin hampir ke atas/puncak (bandar Nuwara Eliya) semakin banyak penjaja sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan membuka gerai ditepi2 jalan. Nampak segar dan menarik. Ramai je orang ramai berhenti dan beli. Pokok2 teh yang ada pun nampaknya makin cantik warnanya dan lebat.

Sebelum sampai ke bandar Nuwara Eliya kami sempat berhenti sekali lagi sebab nak pegang pokok teh.

 
Akhirnya kami sampai di Nuwara Eliya. 

Dalam pukul 12 tghr kami sampai di bandar Nuwara Eliya. Di sini kami singgah di Gregory Lake. Tasik ni berkali-kali lebih cantik berbanding Kandy Lake. Kawasan persekitaran juga sangat damai dan menenangkan. Kami juga sempat membeli fresh strawberry dan strawberry jam yang dijual di tepi jalan.  

Gregory Lake


Bersama driver kami (baju putih no 5 dari kanan) dan kawan-kawannya yang kebetulan jumpa kat Gregory Lake. Cuba tengok orang2 Sri Lanka ni rupa2nya rendah2 je walaupun lelaki.

Sebelum 1 tghr kami dah pun bertolak turun dan singgah semula di restaurant tadi untuk makan tghr. Lepas je makan terus je bertolak balik ke airport. Tak lama lepas tu hujan pun turun denagn lebatnya. Sepanjang jalan hinggalah ke airport hujan masih lagi turun. Kami sampai di airport dalam pukul 7 malam. Flight kami pukul 12.40 pagi dan kami sempat lepak dalam surau di airport yang boleh la dikatakan luas dan bersih. 

Berakhir sudah percutian last minute kami di Sri Lanka. Seronok dan menginsafkan. Hopefuly Sri Lanka akan lebih maju pada masa2 akan datang terutama dari segi transportation. Oh ya kat sini kami nampak banyak kereta2 produa berkeliaran diatas jalan terutamanya viva.  Okay habis sudah cerita suka duka di Sri Lanka. Jumpa lagi di entry yang lain pula. Jauh berjalan luas pandangan InsyaAllah.




Amazing Sigiriya


26 Disember 2012, Rabu. Hari ni kami akan ke Sigiriya yang terletak kira-kira 71km dari Kandy. Kami bertolak agak lewat iaitu kira2 pukul 9 pagi kerana terlalu asyik bersarapan dan menguruskan perut he he (perutnya terkejut sebab tetiba je dapat makanan yg proper di pagi hari).  Hujan gerimis dan kadangkala lebat menemani perjalanan kami. Agak risau juga memandangkan destinasi hari ni memerlukan kami hiking dan kalau hujan berterusan takut2 tak dapat naik pulak. Hari ni kami bawa bekal air mineral, air kotak milo dan nescafe, serta roti dan coklat kerana tiada kedai makanan halal terdapat di sekitar Sigiriya. Sepanjang jalan kami melalui banyak kawasan kampung dan juga sawah padi. Antara bandar kecil yang kami lewati ialah Matale dan Dambulla. Di Dambulla, terdapat 2 buah kuil yang terkenal iaitu Golden Temple dan Cave Temple serta banyak Herbal Farm. Kedua2 temple ni terletak di tepi jalan je. Tapi kami tak singgah pun tengok dari dalam kereta je. Yang kelakarnya setiap kali jumpa Herbal Farm, asyiklah driver kami nak ajak singgah. 

Peta Sigiriya


Apa yang ada di Sigiriya ni? Sigiriya bermaksud "The Lion Rock" dan merupakan salah satu daripada 3 ancient cities yang terdapat di Sri Lanka selain Anuradhapura dan Polonnaruwa. Sigiriya juga tersenarai dalam Unesco World Heritage Site.  Mengikut sejarahnya, keseluruhan kompleks Sigiriya ini dibina oleh King Kashyapa (477-AD495) thanks to wiki.  Kompleks besar yang dikatakan mengandungi istana, kawasan pentadbiran, pertahanan dan taman ini memang mengkagumkan kerana dibina dengan perancangan yang teliti dan terkehadapan pada zamannya. Paling menarik tentunya bagaimana mereka pada zaman itu mampu membentuk jalan bagi membolehkan binaan dilakukan di atas puncak bukit batu berbentuk kotak ini. Ya batu (rock) yang berwarna oren kekuningan. Lukisan-lukisan yang ada di dinding bahagian dalam batuan ini membuktikan wujudnya habitat manusia yang pernah mendiami kawasan ini satu ketika dulu. Terdapat juga ukiran-ukiran batu pelbagai bentuk yang boleh ditemui.

Jalan menuju ticket booth dan museum

Kami tiba di Sigiriya kira2 pukul 11.30 pagi. Hujan masih turun dan agak lebat. Walaupun hujan tapi pelancong yang datang masih sangat ramai. Kami tak de payung so redah je la. Sampai disini kami agak kebingungan kerana tiada penunjuk arah untuk ke ticket booth. Pemandu pelancong warga Sri Lanka memang ramai berkeliaran dan mereka2 ni memang sibuklah approach kami untuk membantu katanya. Diorang ni nampaknya tahu pelbagai bahasa gak selain inggeris sebab ada yang cakap jepun dengan pelancong jepun dan macm2 lagi. Mujur sangat kami dah pun buat research dan tipsnya jangan sesekali percaya para pemandu pelancong ni seba kita akan dikenakan charge yang tinggi nanti. Kami dapati most pelancong memang gunakan khidmat pemandu pelancong ni. Yang peliknya lagi, driver kami kena dapatkan cop khas dari ticket kami dan perlu tunggu di kawasan parking khas yang lain bila kami turun nanti.  Kiranya kami masuk tempat lain dan keluar tempat lain. Mulanya tu kami tak kisah sangat sebab biasanya mestilah akan dapat map dan pamplete kan, rupa2nya langsung tak de. Malah satu penunjuk arah pun tak de kat dalam kompleks tu. Patutla ramai sangat pemandu pelancong.  Seriously memang sengaja nak biar pemandu pelancong tu buat duit kan. 


Kat mana nak beli ticket? Ok bila kita sampai je kat Sigiriya ni akan nampak satu entrance booth kat bahagian kanan. Tapi tiket tak dijual disitu ye. Nak beli ticket kena pergi ke bahagian kiri, jalan je terus jalan tanah merah tu sampai hujung (jauh jugak ni lebih 50m). Ticketnya berharga USD30 seorang termasuk  untuk ke museum sekali. Museum ni ada di kawasan ticket booth ni. Kalau rasa2 nak pi toilet ada baiknya pergi dulu sebab satu2nya toilet yang di Sigiriya hanya ada di sini.   Masalah terbesar kami disini ialah macam mana nak deal dengan pemandu pelancong yang ramai, peniaga barangan kraft dan penjual payung yang mengekor ke sana kemari, serta anjing2 yang banyak berkeliaran. Anjing2 ni memangla scary dan selalu je membantutkan perjalanan kami. Masa nak beli ticket ni pun dua tiga kali kami ulang beratur sebab anjing2 ni kan macam suka kat kami asyik2 nak datang dekat padahal kat org lain dia buat tak tahu je. Untuk pengetahuan sepanjang kami disana tak de jumpa orang muslim or malaysian langsung. 

Kami mulakan perjalanan kami di sigiriya tepat pukul 12 tghr. Dianggarkan tempoh minimum yang diperlukan untuk seseorang itu naik ke puncak sigiriya dan turun semula ke parking ialah 2 jam. Hujan yang turun agak membataskan pergerakan kerana permukaan tanah dan batu yang licin serta terdapat banyak laluan serta lopak air yang muncul akibat hujan. Walaubagaimanapun kami agak bersyukur kerana cuaca redup dan tak panas jadinya tak la rasa penat sangat.  Walaupun hujan kami tetap juga berusaha untuk snap gambar banyak2. Pada mulanya laluan yang ada landai sahaja dan kita akan dapat lihat kompleks garden yang besar dengan binaan2 batu dan kolam dikiri kanan jalan. Selepas tu barulah ada laluan mendaki tanga2 yang tak terkira banyaknya sehinggalah kepuncak Sigiriya.  Kat bawah ni cik Z akan tunjukkan macammana rupa laluan yang kami lalu sehingga ke puncak.

Sekitar garden

Binaan2 batu yang masih kukuh

Lion rock mula kelihatan. Kiri dan kanan tu ialah kolam/tasik buatan. Sangat dekat dengan jalan dan agak merbahaya untuk kanak2.

The best spot untuk ambil gambar. Ramai beratur ni nak ambil gambar kat sini.

Bermulanya laluan mendaki.

Semakin tinggi. Agak scary sebab tangga2 tu licin.

Lepas je naik tangga2 tadi kita akan lalu laluan besi ni yang dipasang betul2 didinding lion rock. Dari sini memang dah agak tinggi so kalau yang gayat tu janganlah suka2 nak tengok bawah ya.

Di atas laluan besi bersebelahan dinding lion rock. Lepas je laluan ni kita perlu naik spiral stairs ke atas.


 Gambar kiri tu ialah dari dalam spiral stairs (tinggi ya adalah dalam 10 kali pusing). Lepastu kita akan jumpa satu terowong kecil yang dipenuhi lukisan (kena tunjukkan ticket kat sini) dan kena turun semula juga menggunakan spiral stairs. Agak scary lalu spiral stairs ni sebab dah uzur siap bunyi2 lagi dah la sempit, tinggi dan satu lagi dindingnya pun dah tertanggal-tanggal.  Lepas je turun spiral stairs tu barulah akan jumpa laluan yang ada dalam gambar sebelah kanan ni.  Kat kawasan ni memang ramai yang berhenti rehat2 sambil enjoy scenary yang cantik dari atas (tapi ni baru separuh perjalanan ya)


Kami berhenti sebentar untuk minum dan makan roti sambil menikmati pemandangan sekitar Sigiriya.

Kelihatan dalam gambar ni ialah laluan masuk dan garden. 

Keluar je dari laluan tadi barulah kita jumpa pintu masuk ke puncak Sigiriya the lion rock ni. Nampak tak 2 kaki singa tu?  Untuk sampai ke puncak kita perlulah naik lagi tangga2 yang tak terkira banyaknya tu. Semput okay. Kat sini laluannya lebih curam dan licin.


Hampir sampai ke puncak. Lepas je naik tangga2 besi tu kita akan jumpa pula sebuah kawasan seperti kota kecil yang dibinba dengan batu2 yang disusun. Kolam pun ada. 

A group from Galle. 

Akhirnya berjaya sampai di puncak Sigiriya. Seriously amazing.

View dari puncak.

Kami sampai di puncak ni dah pun pukul 1.30 petang.  Hujan masih turun rintik2. Tudung dan baju basah dengan hujan, air yang menitis2 dari celah2 batu dan peluh.  Pemandangan dari atas sangat amazing. Terasa hilang penat melihat pemandangan sekitar 360 darjah dari atas puncak.  Beria2 juga kami ambil gambar sampai ada sekali tu tak perasan ada ular keluar dari celah batu wah nasib baik sempat lari.

Lagi view dari puncak.

Masa kat atas ni kami jumpa dengan satu family yang ada seorang anak lelaki mungkin umur dalam 5-6 tahun kot yang sangat gayat dan takut tinggi. Sebenarnya agak lama gak kami terfollow diorang ni dari pertengahan jalan lagi kat area spiral stairs tu. Budak lelaki ni sangat cute tapi asyiklah nangis dan jerit2 bila lalu je laluan yang tinggi dan curam. Tapi masa nak turun tu boleh pulak dia bagi semangat kat orang lain untuk naik. Masa kat atas ni ayah kepada budak lelaki ni tegur kami dan tanya kami dari mana. So kami pun jawablah dari Malaysia dan kami pun dengan ramahnya tanya la dia balik semula they all sefamily dari mana. Pastu dia cakap lah dari India, so kami peliklah sebab diorang ni orang puteh rambut perang bagai tak kanlah dari India kan. Sebab pelik kami pun tanya lagi asal dari mana? Sekali dia jawab," we are from Israel". Ya Allah masa tu macam nak gugur jantung. For the first time jumpa orang israel  Kami terus terkedu dan berpandangan sesama sendiri. Lepas beberapa saat baru macam sedar semula dan senyum kat dia. Padanlah dia macam tak nak bagi tahu dia asal mana. Mungkin saja nak jaga sensitivity sebab kami kan muslim kebetulan pula masa kami kat Sri Lanka ni memang tengah hebat perang kat Gaza sana.

Nak turun dah. Yang kat belakang tulah family dari Israel. Budak baju merah tu yang gayat.

Nak turun ada laluan lain selepas lalu kawasan yang ada kaki singa tadi.

Ada baru yang diukir bentuk ular tedung serta gua kat sini.
Salah satu gua.

Akhirnya jumpa kawasan yang agak landai semula. Kat belakang tu ada pemain ular yang bila dia tiup seruling je ada ular keluar.  Nak tengok kena bayar ya. Tapi kami tertengok free sebab ada pelancong yang request kat diorang ni.

Dah sampai bawah. Kat sinilah bermulanya peristiwa sesat kami.

Dalam pukul 3 kami pun sampailah ke bawah dan dah jumpa semula kawasan landai yang ada garden2 tadi. Masa ni kami dah confuse sebab tak jumpa satu pun penunjuk arah yang menunjukkan tempat parking untuk pelancong. Akhirnya kami decide untuk pergi balik ke kawasan entrance booth dan cari pondok telepon. Malangnya pondok telepon yang disediakan tak berfungsi. So kami pun pergilah ke entrance booth dan tanya pada pegawai yang bertugas. Pegawai ni agak baik dan cuba explain kat kami dimana letaknya parking area tu. Rupa2nya bila kita turun je (kat area gambar atas tu) jangan jalan terus tapi belok kiri. Nak pusing balik memang dah penat dah so kami pun mintak lah tolong kata dia untuk teleponkan driver. Dalam masa yang sama datanglah sorang pakcik ni yang bermati-matian tak kasi pegawai ni teleponkan. So kami pun dah malas nak layan gi lah patah balik macam yg pegawai tadi tu cakap. Rupa2nya pakcik tadi tu sibuklah ikut kami dan suruh kami follow dia nak tolong katanya. Masa ni kami dah was2 dah takut dia mintak tips pulak. Sampai je kat parking memang betul dia terus je mintak tips. Malas nak bertekak kami trylah bagi sikit tips dalam LKR50 sekali tu dia tak nak dan kata sikit sangat. Pastu kami katalah yang kami ni tak mintak pun dia tunjukkan. Nasib baiklah masa driver kami datang dan tolong cakap kat pakcik tu. So kami tak kena bayar apa2 pun.

Akhirnya pukul 3.30 barulah kami keluar dari kawasan ni. Masa ni memang dah bau semacam dan penat tak terkira. Sampai perut pun tak terasa lapar langsung.  Akhirnya kami terus je balik hotel dan makan maggi kat hotel. Walaupun penat namun pengalaman mendaki countless tangga-tangga menuju ke puncak Sigiriya memang tak kan dapat dilupakan. Seronok juga sebab dapat jumpa dengan ramai pelancong dari seluruh dunia tak kira tua atau muda. Semua orang memang peramah dan rajin bebenor menegur kami yang lain dari yang lain ni he he. Sedikit tips untuk kawan2 semua, jika ingin ke Sigiriya pastikan anda memakai pakaian dan kasut yang sesuai serta membawa beg sandang belakang serta membawa bekal air dan makanan secukupnya. Jika anda fit 2 jam sudah mencukupi tapi jika anda beginner yang tak berapa fit seperti kami (sebenarnya cik Z je sebab siti ok je) faham2 je lah ye. Kami spend 3 jam 1/2 kat sini. Tambah2 pulak kami banyak kali stop untuk ambil gambar selain rehat2.  

Okaylah jumpa lagi di lain entry. Wassalam.




Tuesday, 22 January 2013

Kandy


25 Disember 2012, Selasa.  Seawal jam 8 pagi kami dah pun bersiap dan turun ke lobi untuk check out.  Sarapan pagi cik Z macam biasa out nestum 3 in 1 tapi kali ni buat 2 packet terus untuk kenyangkan sikit perut hi hi teori baru ni.  Hari ni kami akan bertolak ke Kandy yang terletak kira-kira 115km dari Colombo. Plan kami hari ni ialah bertolak seawal yang mungkin untuk dapatkan masa yang lebih untuk jalan2 di Kandy. 15 minit berlalu, driver kami tak nampak2 lagi bayangnya. Masa ni kami dah cuak yela takut driver lari. Nasib baik kami ada simpan no. phone driver dan mintak tlg staf Shalimar hotel untuk call kan driver.  La rupanya kereta ada masalah pulak dan oleh kerana hari ni cuti umum so driver kami terpaksa panggil mechanic tolong betulkan kat rumah dia. Ha macam2 kan. Akhirnya pukul 9 pagi barulah driver kami sampai.

Perjalanan kami pun bermula. Pemandangan dikiri dan kanan jalan menuju ke Kandy agak berbeza berbanding Colombo-Galle. Disini kami dapat lihat pelbagai jenis pekerjaan yang dilakukan oleh orang Sri Lanka. Sepanjang jalan terdapat banyak sawah padi yang menghijau dengan latar belakang bukit bukau (sebijik sama macam dalam lukisan zaman sekolah2 dulu he he), juga ladang-ladang kelapa yang besar dan berpagar.  Salah satu keunikan yang ada di Sri Lanka ialah deretan kedai yang menjual barang yang sama boleh dilihat di mana2 saja (contohnya macam kedai beg kat Colombo).  Pemandangan yang sama turut dapat dilihat disini di kiri kanan jalan. Pada mulanya kami dapat lihat deretan kedai menjual nanas (kat sini namanya nanasi), lepas tu cashew nut (yg ni memang pelik sbb kami tak sangka yg kacang ni ada ditanam disini tapi kami tak beli sebab mahal), pastu akan jumpa kawasan menjual barangan kraft dari rotan, seterusnya kawasan Herbal Garden dan diikuti dengan deretan kedai menjual jagung.  Harap maaf gambar tak terambil sebab jalan menuju Kandy ni agak bersimpang siur jadi susah nak ambil.

Sedikit tips untuk rakan2 semua, biasanya driver akan sedaya upaya nak kita singgah di Herbal garden so please say a Big NO ye kat diorang sebab based on pembacaan kami mereka ni akan mintak tips bagi setiap penerangan yg akan diberikan. Macam driver kami pun lebih 5 kali dia tanya tak nak singgah ke tapi kami buat tak tahu je.  Kandy ni sebenarnya terletak di kawasan yang agak tinggi dan dikelilingi oleh bukit bukau, jadinya makin jauh perjalanan kita makin mencabarlah keadaan jalannya.  Selain bersimpang siur mengikut keadaan muka bumi, jalannya juga semakin mendaki dan agak kecil.  Kalau tetiba ada lori atau bas kat depan memang bersabar je la. Ada satu part tu driver kami dah tak sabar so dia potong je la, sekali tu kat depan sana ada pak polisi tunggu ha ha kena samanla apa lagi.

Akhirnya pukul 1 ptg sampailah kami di Kandy dan terus je gi ke Majestic Hotel untuk check in. Majestic Hotel  ni merupakan budget hostel yang terletak agak jauh dari bandar Kandy. Harga bilik disini sangat murah iaitu hanya LKR2800 semalam termasuk breakfast untuk 2 orang.  Untuk pengetahuan kat hotel ni pun tiada lift disediakan dan jumlah tingkatnya ada 6 tingkat ya. Kami bernasib baik sebab dapat bilik di tingkat 2 dan bilik bertiga sebenarnya. Jadi bilik ni agak luas la juga serta ada ampaian yang besar. 

View dari perkarangan hotel nampak bukit2 je.

Tada.. Ini dia Majestic Hotel.

View dari balconi tingkat 2.

Sebenarnya perut kami dah berbunyi2 minta makanan tapi sebab kecian kat driver so kami pun decide untuk rest dulu dan keluar semula pukul 2.30 ptg. Kami memang punctual, tepat 2.30 ptg kami dah pun tunggu kat bawah hotel. Tungggu punya tunggu tak sampai2 dah la kami tak boleh call dia, wahh memang mendidih rasanya. Nak pinjam telepon pula tak de nampak orang lalu lalang. Dah pukul 3.15 gitu barulah nampak salah sorang staf hotel so kami pun minta la tlg dia call kan driver. Rupa2nya dia silap dengar dia ingatkan kami nak keluar pukul 3.30, aduh macam2 kan.  Yang sedihnya bila kami masuk je kat kereta hujan pun turun memula gerimis je lama2 terus lebat. Bila hujan nampaknya semua plan kami hari ni tergendala lah. So kami pun pi la cari makanan dulu. Oleh sebab tak nak lagi jumpa pengalaman nasi kuah dal macam semalam so kami pun makanlah kat KFC. Halalan Toyyiban ya.

Ini dia hidangan KFC yang kami beli. Nasi goreng ayam dan ayam goreng spicy harganya LKR1040 untuk 2 orang.  Kat sini tak de sos cili yang ada cuma sos tomato, dan rasa ayam gorengnya berbeza dengan yg dijual di Malaysia, of coursela yg kat Malaysia lagi sedap.

Lepas makan, hujan masih tak berhenti so semua outdoor activity tak boleh dibuat. Plan asal kami ialah nak jalan2 sekitar Kandy Lake dan shoping for sourviner di bandar Kandy.  Then driver kami suggestkan untuk pergi ke Gem Museum and Jewelry sebab dia kata kat Sri lanka sangat popular dengan gem.  Ya we know about that sebab pernah terbaca pasal ni sebelum pergi ke Sri Lanka tapi tak letak pun dalam itenary sebab kami kan kengkononnya budget traveler he he.  

Oleh kerana dah tak tahu nak buat apa so kami pun follow je la ke salah satu dari puluhan Gem Museum yang terdapat di Kandy. Sebelum masuk tu kami make sure dulu tentang fees yang dikenakan. Katanya free of charge. Bila masuk je kami dah terkejut sebab disambut bagaikan vip wah masa ni dah pikir macam2 ye la takut plak kena bayar entrance fees yang mahal or kena paksa beli, mana ada bawa banyak duit kan... Mula2 kami di bawa ke bahagian kilang. Kat sini kami masuk ke satu bilik khas dan menonton satu dokumentari pendek berkenaan gem mining di Sri Lanka. Wah ini betul2 macam lawatan sambil belajar kan. Di sini mereka masih menggunakan peralatan dan kaedah tradisional untuk mencari gem yang letaknya jauh ke bawah dasar tanah.  Macammana mereka tahu kat mana tempat yg ada gem? Yang ni secara dasarnya telah pun dikaji oleh ahli geosains dan telah dipetakan secara rasmi cumanya masa diorang gali tu try and error je lah. Kandy antara pengeluar gem utama di Sri Lanka dan dikatakan juga yang gem yang ditemui di sri Lanka adalah antara yang terbaik didunia. (sorry la ye dah jadi blog pendidikan geosains ni) 

Ada lebih dari 20 jenis gem yang boleh ditemui di sini ada yang rare ada juga yang biasa2 je (means kat tempat lain pun boleh jumpa). Macam2 nama pun ada antaranya cat eye dan star.  Lepas tengok video kami pun melawat kilang tersebut. 

Ini ialah raw gem yang baru saja digali.  Nampak macam batu tepi jalan je. hanya expert yang tahu ini ialah gem.

Raw gem tadi dipotong-potong dan diasingkan mengikut jenisnya.

Siap di asingkan bersedia untuk digilap dan di jadikan jewelry.

Pekerja sedang menggilap gem dan membentuknya mengikut jenis jewelry.

Selesai digilap, sangat cantik dan menarik. Terpukau okay.

Contoh jewelry, yang ni di padankan dengan emas.

Selain kilang terdapat juga pameran jenis-jenis gem dari zaman dahulu kala sehinggalah sekarang. Gem didini dipadankan dengan emas ataupun perak. Ada 1 bilik khas untuk penjualan gem yang dipadankan dengan emas dan satu bilik lagi untuk yang dipadankan dengan perak.  Lepas je tengok video, kilang dan pameran kami pun terpikir why not beli satu untuk kenang-kenangan. So kami pun pi la ke bilik silver sebab confirm lagi murah kan.  Ada macam2 jenis jewelry seperti cincin, anting-anting, gelang tangan dan rantai. Harga paling murah ialah USD40-50 mengikut jenis dan saiz.  Akhirnya kami terbelilah something untuk diri sendiri, kelakar kan ye ye je masa memula tu kata nak tengok je. Ha ha biasalah orang perempuan kan. Tapi kami beli yang murah je.  

Lama juga kami spend time kat museum ni sebab bila keluar je hari dah gelap. On the way balik ke hotel kami sempat jalan2 dibandar Kandy. Banyak juga kedai yang ada cuma pada kami tak de apa yang menarik pun. Sourviner seperti Fridge Magnet dan Key chain langsung tak jumpa. Kedai jual T-shirt pun jumpa 1 je kat area market ynag ownernya muslim. Yang agak banyak dijual ialah T-shirt branded untuk orang lelaki yang lebih murah dari Malaysia. Satu tip untuk rakan2 yang bnak berjalan di bandar Kandy, hati-hati dengan mana2 passerby yang nak tunjukkan kedai sebab menurut penjual t-shirt muslim yang kami jumpa tu dia kata passerby ni akan ambil extra tips dari harga yang kita bayar. wah scary kan, thanks to that muslim guy. Memang ramai pun yang sibuk2 nak tolong kami. Tapi kami buat2 tak dengar je.

Malam di kandy agak sejuk berbanding Galle dan Colombo. Kami tak pasang kipas pun. Kami stay 2 malam di sini. Esoknya kami akan ke Sigiriya (yang ni akan diceritakan dalam entry seterusnya).  Sebelum berakhir entry ni kami nak sharekan satu kisah lucu bersarapan di Majestic hotel.  


Ini dia breakfast set di Majestic Hotel, 4 keping roti bakar, telur goreng, kopi/teh panas, dan fruit juice.


Selepas lebih satu minggu berkelana, inilah proper breakfast kami yang pertama. Sangat terharu ye, walaupun hotel ni murah tapi ada breakfast yang sedap. Paling suka dengan strawbery jam nya dan juga kole warna putih tu. Very classic and cool.  Okay citernya macam ni, breakfast ni ada telur goreng tapi tak de sos, so kami pun requestla sos. Tapi macam biasa kat sini tak de sos cili so yang dapat sos tomato. Nak dijadikan cerita, warna sos tomato ni sama sebijik dengan warna strawbery jam.  Memula cik Z makan roti dengan jam lepastu nak try la pulak dengan telur. Dengan confidentnya cik Z pun sapulah sos kat atas roti dan telur . Masa makan cik Z dengan innocentnya pun cakapla kat siti, "eh peliknya rasa sos tomato dia sebab manis" sekali tu siti pun tanya lah "eh akak ambil yg mana?" La rupa2nya masa cik Z makan roti yang pertama tadi siti dah pun teralihkan bekas isi tomato sebab dia nak makan. Yang cik Z pula tak perasan sebab bekasnya dua2 sama dengan color pun sama juga. Jadilah sarapan roti bakar deangan telur goreng bersalut jem strawbery.  

Secara keseluruhannya tak de apa2 yang begitu menarik dapat dilihat di kandy melainkan pengalaman duduk di kawasan kampung dicelah-celah bukit.  Oh ya view gambar kat atas sekali tu kami ambil dari roof top hotel tempat restaurant hotel. Cantik kan. Penganut Budha ramai datang ke Kandy kerana terdapatnya beberapa kuil besar dan tempat2 suci penganut Budha di sini. Patung besar pun ada di puncak salah satu bukit yang boleh dilihat dari bandar Kandy.  Kami Check out dari Majestic Hotel pada 27 Disember dan sempat singgah di Kandy Lake untuk ambil gambar. 

Kandy Lake

Ini saja buat kali ni. Jumpa lagi.