Tuesday 18 December 2012

KLIA-COLOMBO-DOHA

Salam semua. Cik Z bersiaran lansung dari Fuda Hotel, Doha Qatar. Alhamdulillah dah selamat tiba di International Airport Doha jam 9.15 pm (waktu Doha) ataupun jam 2.15 am (waktu M'sia). Sepanjang perjalanan hampir 24 jam ni banyak sangatlah dugaan yang terpaksa kami lalui. Sangat menguji kesabaran. Penat jangan cakap lah kan. Mujur juga ada wireless connection free dlam hotel ni jadi bolehlah cik Z buat beberapa urusan dan melayari internet. Sebenarnya tengah memikirkan kandungan slide presentation, tapi tetiba tepu so why not update blog dulu sebab masih lagi teringat-ringat pengalaman malam tadi yang tak berapa sedap dan menarik.

Pesawat Sri Lankan Air yang kami naik dari KLIA, view dari ruang menunggu.

Penerbangan dari KLIA berjalan lancar. Flight kami berlepas tepat jam 2.55pm seperti yang dijanjikan. Untuk penerbangan selam 3 jam 25 minit ni, flight kami kecil saja 6 penumpang 1 baris. Memang tak disangka flight kami penuh dengan penumpang. Ramai juga orang nak ke Colombo ye. Ruang dalaman Sri Lankan Air ini amat selesa dengan kemudahan tv/video/game, blanket, dan bantal.

Lebih kurang 15 minit selepas penerbangan, lunch terus dihidangkan. Rezeki kami sebab preorder muslim meals so dapat lebih awal berbanding penumpang lain. Air masak, jus oren, dan tea or coffee pun ada juga.

Muslim Meals: Nasi goreng, kari ikan, salad, dan cheese cake.

Actually, ni hidangan nasi kedua kami hari ni sebab pagi sebelum bertolak dah makan nasi juga. Tapi habis juga, hu hu. Rasanya bolehlah diterima akal dan sedaplah juga. Lepas makan ingat nak tidur tapi tak boleh nak tidur. Cik Z memanng ada masalah sikit bab2 tidur ni sebab memang susah nak tidur. Sebab tak boleh tidur layanlah dengar lagu dan main game. Tv video depan kerusi cik Z ni plak ada masalah suaranya tak berapa jelas.

Akhirnya jam 3.30 selamatlah sampai di Colombo. Nasib baiklah 3 jam je transit kat sini, seriously bosan gila. Badan pun dah terasa penatnya. Tak ada apa yang menarik pun disini. Penat kami cari kedai jual air mineral tapi tak jumpa. So kehausan lah kami kat sana. Ada nampak free water tapi tak berani sebab tak confidence tahap kebersihannya. Walaupun kehausan kami sempat keluar masuk toilet 2 ke 3 kali sebab perut rasa tak selesa. Nasib baiklah toiletnya bolehlah dianggap bersih.  Jam 5.40 kami pun beratur ke boarding gate. Wow terkejut kami, sangatlah ramai umat manusia yang nak ke Doha nanti. Rasa-rasanya adalah dalam 350 orang ++ ramainya. Confirm flight kami yang kedua ni full juga. Flight yang ni saiznya memang besar 1 baris ada 8 orang (2-4-2) bagi economy class. Kemudahan yang ada sama seperti tadi.  Flight berlepas tepat jam 6.50 pm. Hujan lebat mengiringi penerbangan kami.

Macam flight yang pertama, kali ni pun kami dapat dinner awal. Still muslim meals dengan nasi putih, sayur dalcha, kari ayam, pasta dan orange span cream cake. Lepas dinner time lampu pun ditutup. Masalah nya puaslah cik Z cuba lelapkan mata tapi tak boleh tidur juga. Serious jealous tengok orang kiri kanan tidur nyenyak. 5 jam berlalu, flight tiba di Doha jam 9.15 pm.

Pengalaman nightmare kami bermula sebaik saja tiba di Doha Airport. Kat kaunter imegresen hanya cik Z yang lepas tanpa masalah, Bong kena scan muka lebih sekali sebab muka tak sama denagn passport, Siti pula kena scan lagi banyak kali sebab baru tukar passport baru. Lepas imegresen kami ke luggage claim. Nak tahu berapa lama kami tunggu bag? 2 jam. Diulangi 2 jam. Gila lama kan. Seriously rasa nak mengamuk. Dah la ramai sangat orang kat dalam airport tu. Lepas dapat bag, kami ke kaunter tukaran wang asing tukar USD ke QAR, dan terus ke luar airport untuk cari limosine taxi. Yang tak bestnya tak de official counter untuk limosine taxi yang macam kat KLIA yang bekupon tu. Yang ada cuma barisan panjang taxi berwarna hijau dengan drivernya berpakaian kemeja hijau. OK fine, daripada takut tertipu dengan ulat taxi kami naik je lah limosin ni seperti yang dicadangkan oleh seorang pekerka airport (org ni boleh cakap melayu).

Masalahnya driver ni tak tahu pula kat mana letaknya Fuda Hotel, terpusing-pusing dia cari padahal based on research sebelum pergi kami tahu ynag hotel ni memang dekat snagt dengan airport. Lepas lebih kurang 15-20 minit dalam taxi, akhirnya jumpalah juga Fuda Hotel. Memang dekat pun siap boleh dengar bunyi kapal terbang naik/turun. Yang buat kami rasa nak marah, bila driver tu tak ikut pun harga kat meter taxi. Harga yang kami kena bayar ialah QAR49 (sila kali 0.86 ke RM ye). Gila mahal kan.

Habis masalah taxi, kami pun pergilah ke lobi hotel. Kali ni macam nak gugur jantung kami bila pihak hotel kata kami tak de booking pun. Ya Allah biar betul dah la masa tu dah pukul 12 malam. Untuk rekod kami book 1 single room untuk first night dan 1 double room untuk next 4 night through agoda.com. Yang peliknya untuk double room tu recordnya ada. Lama jugalah kami berurusan dekat kaunter tu hampir 1 jam, akhirnya dapatlah juga 1 bilik. Tu pun puaslah bernegotiate sebab hotel macam tak nak bagi kami duduk 3 orang 1 bilik. At last mungkin sebab dah kesian dekat kami lebih-lebih lagi bila tahu kami dari Malaysia, dapat jugalah masuk bilik tu dan dapat juga extra towel and pillow. Alhamdulillah.

Pukul 1 pagi baru masuk bilik. Terus cuci muka dan tidur. Kalau kat malaysia orang dah nak bangun tidur kat sini kami baru nak tidur. Condition bilik hotel ni tak berapa ok sebenarnya sebab agak sempit  dan tak de kettle. Mujur internet connection okay. Kejap lagi kami nak keluar lunch, kena check out bilik ni dan check in bilik baru, and then kena hantar Bong ke Gloria Hotel dan pulun buat slide. Sebenarnya dah kelaparan ni sebab bangun pukul 6.30 am tadi kalau waktu Malaysia dah pukul 11.30 waktu lunch kan. Nasib jugalah bawa roti gardenia 1 buku. Habis terus dah ni. Kiranya keluar lunch nanti macam dinner dah.

Okay ini saja bebelan hari ni live dari Doha. Semoga urusan selepas ni lebih dipermudahkan Ameen.

1. Good luck for your presentation. You'll do great! In shaa Allah :)

2. Cik Z dah balik mesia eh..cemana kat sana? citerla sket pengalaman hihi

1. Alhamdulillah dah pun selamat balik ke M'sia. Memang banyak sangat nak citer ni, almaklumlah 2 minggu kan. Tunggu ya, nanti cik Z citer sikit2.