Wednesday 29 May 2013

Europe... kami datang

Sabtu ni (1 Jun 2013), insyaallah cik Z, Fizz, Adia and my SV akan terbang ke Istanbul, Turkey. Wahh jalan lagi ke? He he sebenarnya jalan-jalan tu sampingan je sebab tujuan utamanya ialah untuk present paper di ICAMM2013. Alhamdulillah ini conference ketiga yang bakal cik Z sertai sepanjang pengajian PhD yang dah nak pun masuk bulan yang ke-20. Sungguh pantas masa berlalu sedar-sedar dah hampir 2 tahun cik Z bercuti belajar. 

Untuk conference kali ni cik Z dapat giliran present hari yang terakhir (hari ke-4). Hu hu saje je kan nak tambah nervous. Tapi apa-apapun hari ni cik Z dah pun berjaya siapkan slide presentationnya. Yes happy sangat sebab nanti tak payah la cik Z bersengkang mata kat sana dan harapnya dapatlah present dengan baik dan dipermudahkan segalanya.  

Sebagai reward extra untuk diri sendiri selepas berpenat lelah memerah otak untuk research dan conference ni... cik Z hadiahkan diri sendiri travel trip to Europe selama 13 hari he he.. jangan jealous ye.  Rasanya inilah hadiah percutian termahal dan terlama yang pernah cik Z hadiahkan untuk diri sendiri sebab kalau nak tahu kosnya mencecah 13K-14K jugak. Pejam mata je la ni. At least dapat jugala merelaxkan otak yang dah nak jem dan tersumbat ni.

Untuk trip kali ni cik Z akan mengembara bersama Fizz yang pernah ke Korea bersama cik Z Jun tahun lalu.  Macam biasa semua itenary sepanjang 18 hari (termasuk 5 hari di Istanbul) kami rancang sendiri. Route kami ialah Istanbul-London-Paris-Milan-Venice-Rome-Athens-Istanbul-KL.  Macam nak pengsan gak lah buat semua pembelian tiket2 flight, penempahan bilik penginapan, dan cari semua attraction yang menarik. Semuanya terpaksa dibuat tergesa2 dan last minutes sebab permohonan kami untuk ke conference ni baru je lulus 3 minggu yang lepas. Lepas lulus tu barulah kami boleh buat gerak kerja tugas-tugas khas ni he he. Mujurlah ini bukan pengalaman kali pertama kami merancang trip.  Tapi lepas siap buat semua tu siap demam. Macam2 kan belum pergi dah demam.

Route kami ialah Istanbul-London-Paris-Milan-Venice-Rome-Athens-Istanbul-KL


Roughly, itenary kami macam kat bawah ni. Yang detailednya Insyaallah cik Z kongsikan lepas balik nanti ya.

1 Jun 2013: KL-Doha-Istanbul (Qatar Airways) 
6 Jun 2013: Istanbul-London (British Airways)
8 Jun 2013: London-Paris (EuroStar)
10 Jun 2013: Paris-MIlan (EasyJet)
12 Jun 2013: MIlan-Venice (ItaliaRail)
13 Jun 2013: Venice Rome (EasyJet)
15 Jun 2013: Rome-Athens (EasyJet)
18 Jun 2013: Athens-Istanbul (Turkish Airlines), Istanbul-KL (Qatar Airways) 

Route yang kami pilih ni pun sebenarnya bukanlah route asal yang kami plan. Rasanya ada lebih 10 kali juga kami revised kami punya route atas banyak sebab yang tak dapat dielakkan. Asalnya juga kami nak gi 3 orang dengan Siti sekali, tapi tetiba plak Siti tak boleh gi. Kecian dia tetiba ada banyak masalah bertimpa.  


Antara rujukan utama kami selain blog dan forum ialah buku Lonely Planet Europe on a Shoestring yang dah macam belacan kami kerjakan he he.  Buku ni pun kelakar gak ceritanya. 2 bulan lepas cik Z dan Fizz belilah secara online dekat bookdepository (UK based) sebab regenya lebih murah iaitu kurang RM40 berbanding beli kat MPH. Lepas 2 minggu, buku Fizz dah sampai kat Kuantan, yang cik Z punya tunggu sampai sebulan pun tak sampai lagi padahal kat KL ni. Nasib baiklah boleh dapat balik refund. Akhirnya terpaksa juga cik Z beli yang MPH jual. 

Sepanjang minggu ni memang tak senang duduk. Oleh sebab kami pergi ke Conference dan sambung plak dengan bercuti so banyaklah kerja-kerja yang nak di settlekan. Nak kemas barang pun macam kelam kelibut gak sebab pening nak pikir nak bawak baju apa yang sesuai untuk conference dan jalan-jalan. 

Okaylah, sampai bertemu lagi untuk entry seterusnya. Doakan perjalanan pergi dan balik cik Z selamat dan dipermudahkan ya. Wassalam. 


1 comment:

  1. Wahh..

    Tak sabar nak tunggu entry cik Z pasal travel ke europe

    ReplyDelete