Monday 19 November 2012

Dokkaebi Road, O’ssuloc Tea Museum, Sanbangsan Mountain

Hujan menyambut kami di Jeju Island. Selepas ke kaunter pertanyaan mengambil Jeju map kami terus keluar dari airport untuk mencari taxi tour. Taxi memanglah banyak, tapi yang jadi masalahnya semua driver yang kami tanya tak tahu berbahasa inggeris. Akhirnya setelah puas bertanya dengan menggunakan pelbagai cara termasuklah bahasa badan, seorang ajjushi (pakcik) menunjukkan kami taxi yang sesuai. Lega, selesai satu masalah.

Taxi tour kami. Harga 150000w untuk 1 hari. harga ni ditetapkan selepas kami beritahu senarai destinasi yang kami nak pergi.

Masuk je dalam taxi, barulah kami tahu rupa-rupanya ajjusshi yang akan bawa kami ni rupanya langsung tak tahu cakap inggeris malah tak faham dan tak tahu membaca tulisan rumi. 100% bahasa Hangul (korea) siap dialect Jeju lagi, terpinga-pingalah kami cuba nak diagnose apalah yang ajjusshi ni cuba nak katakan. Ligatlah otak cik Z berputar cuba nak ingat word2 korea yang mudah.


Cuba teka lukisan apa ni? Dengan bersusah payah Fizz cuba explain kat ajjusshi yang kami ni tourist muslim dari Malaysia. Nasib baiklah ajjusshi faham.


Bila ajjusshi dah tahu yang kami ni dari Malaysia, ajjusshi terus telefon someone. Rupa-rupanya ada perkhidmatan juru alih bahasa dan untuk orang Malaysia jurubahasanya ialah orang Indonesia. Jadi harga taxi tour ni mahal sebab termasuk sekali harga jurualih bahasa ni. Tapi bila fikir-fikir balik oklah juga sebab kami dapat beritahu destinasi kami dan ajjusshi pun boleh carikan kami tempat makan yang halal hasil suggestion daripada jurualih bahasa kami.
Destinasi pertama kami ialah Dokkaebi Road (Mysterious road). Ini dia explaination tentang tempat ni yang cik Z dapat dari KTO website.
"The Jeju Mysterious Road, also known as Dokkaebi Road, lies on a hill at the foot of a mountain, and connects two major highways on Jejudo Island. It has earned its name, as objects and liquid appear to roll and flow up the hill instead of down, when, in fact, such image of gravity defiance is an optical illusion rendered by the seemingly high surroundings."
Tapi sebab hari hujan, jadi kami tak dapat pun experience tu. Ralat jugakla.
Sekitar Dokkaebi Road. Tak nampak apa pun sebab hujan yang agak lebat.
Destinasi kedua kami ialah O’ssuloc Tea Museum yang terletak kira-kira 30 minit dari Dokkaebi Road. Tiada entrance fees dikenakan. Apa yang ada disini? Ladang teh yang terbesar di Jeju. Terasa damai melihat kehijauan dedaun teh saujana mata memandang.


Di tengah-tengah kehijauan ladang teh, sebuah museum teh didirikan. Dalam museum ini pelancong akan dapat melihat sejarah penghasilan teh, pelbagai jenis teh dan cawan teh dari seluruh dunia. O’ssuloc Tea adalah jenama teh yang dihasilkan diladang ini. Cik Z juga berpeluang merasa teh O’ssuloc secara percuma. Rasanya lebih kurang teh cina. Selain minuman, daun teh disini juga divariasikan kepada pelbagai produk makanan, kesihatan dan juga kosmetik.
Pemandangan dari menara observatory
 
  
 Sebahagian ruang dalaman museum

Sebahagian lanskap bahagian luar museum

Banyak lagi sebenarnya gambar-gambar menarik yang tak dapat cik Z kongsikan disini. Oh ya O’ssuloc Tea  juga ada dutanya iaitu Actor Yoo Ah In (Sungkyunkwan Scandal, Fashion King). Lebih satu jam disini memang tak terasa masa berlalu.  Pendek kata, cik Z memang highly recommend tempat ni untuk sesiapa yang akan ke Jeju Island nanti. Sesuai untuk menenangkan fikiran dan melupakan masalah buat seketika.


Destinasi seterusnya, Sanbangsan Mountain. Perjalanan lebih kurang 30 minit dari O’ssuloc Tea Museum. Agak lama tetapi tidak membosankan. Jeju Island sememangnya syurga alam semulajadi. Ramai pelancong ke Sanbangsan untuk berdoa di Temple. Tapi kami tak naik pun sebab kena panjat tangga-tangga batu yang boleh tahan juga tingginya. 
 
Sanbangsan


Temple di Sanbangsan 


Yongmeori Coast terletak berhadapan dengan Sanbangsan. Hanya walking distance jaraknya. Pemandangan disini agak menakjubkan juga. Gunung dan laut bagai bersatu gitu.

 
Yongmeori Coast  dilihat dari Sanbangsan

Sekitar Yongmeori Coast. Batu-batuan di Jeju berwarna hitam kerana pulau ini terhasil daripada letusan gunung berapi.

Selepas berjalan-jalan di sekitar Sanbangsan dan Yongmeori Coast, ajjusshi membawa kami ke sebuah kedai seafood yang berdekatan. Kami order Fish grilled set for 2 person. Harganya 13000w. Air kosong sejuk diberi secara percuma. Set ini datang sekali dengan 5 side dish iaitu ikan bilis goreng, kimchi, tauhu kering goreng, dan 2 jenis sayur.

Fish grilled set for 2 person

Licin pinggan

Sesungguhnya kami memang kelaparan. 1 hari dah tak makan nasi. Hidangan korean food pertama kami, lulus. Sedap dan mengenyangkan. Teringat-ingat sampai balik Malaysia. Oklah ini sahaja buat kali ni, jumpa lagi. Anyeong.





No comments:

Post a Comment