Sunday 25 November 2012

Sangumbari Crater, Manjanggul Cave, Kimyeong Maze Park

Hari kedua kami di Jeju bermula seawal 7.30 pagi (6.30 pagi waktu Malaysia). Secara kebetulan semua pemandu teksi di korea pada hari  tersebut mengadakan mogok membantah harga teksi yang terlalu murah (Masa kat Jeju kami tak perasan pun pasal harga teksi ni, sebab pada kami macam mahal je tapi bila dah kat Seoul dan naik teksi, seriously harganya memang murah sangat compare to Malaysia). Mujurlah owner hotel yang baik hati telah berbincang dengan ajjushi dan ajjushi setuju membawa kami melawat bahagian timur Jeju dengan harga yang sama seperti semalam 150000w dengan kereta ajjushi sendiri.  Puas jugalah kami negotiate harga tapi tak dapat juga sebab katanya route kami hari ni sangat jauh dan mungkin ada beberapa tempat yang tak dapat di cover.  Orang Korea memang punctual. Tepat jam 7.15, owner hotel dah ketuk pintu kami memberitahu yang ajjushi dah tunggu kat bawah. Nasiblah kami dah siap sebab subuh pun awal (3.17 am) dan pukul 5 pagi dah pun terang benderang.
Destinasi pertama, Sangumbari Crater yang terletak kira-kira 1 jam perjalanan dari hotel kami di Seogwipo City. Untuk sampai di Sangumburi Crater kami melalui Hallasan Nasiaonal Park dimana terletaknya gugusan gunung-gunung di tengah Jeju Island. Terdapat juga pelbagai jenis tumbuhan yang tak pernah cik Z lihat di Malaysia, bunga-bunga tinggalan Musim Bunga (Spring) yang mula mengering dan juga ladang-ladang kuda yang tak kurang besarnya.  Summer di Jeju, nampaknya semua tumbuhan yang ada di kiri dan kanan jalan berwarna hijau sama seperti di Malaysia.
Tarikan utama di Sangumbari Crater ialah sebuah kawah gunung berapi yang berkedalaman lebih 100 meter dan berkeluasan 650 meter persegi.   Entrance fees yang dikenakan ialah 6000w. Kelebaran seluruh kawasan ini adalah melebihi 2km.
Jam 8.30 pagi di Sangumbari Crater. Kamilah pelawat pertama hari tersebut dan entrance gate pun tak buka lagi. Tapi Ajjushi tolong inform penjaga kawasan ni yang kami nak masuk awal. So kami dapat masuk dulu bayar kemudian. Sebelum masuk ajjushi dah ingatkan kami supaya spend 1 jam je kat dalam ni.
View pertama yang anda boleh nampak selepas naik tangga/laluan berbukit selepas entrance gate. Dalam padang ni ada beberapa buah kubur/monumen yang dikepung batu. Kawasan padang yang luas ni dikepung oleh batuan hitam.
Laluan pejalan kaki yang disediakan di sini diperbuat dari getah rasanya. Sangat best lalu atas ni sebab kaki tak rasa penat pun walupun berbukit. Laluan ni disediakan mengelilingi seluruh kawasan Sangumburi Crater. Sebelah kanan dalam gambar nilah terletaknya padang yang luas kat gambar atas tu.
Akhirnya sampailah ke kawasan kawah gunung berapi. Kawah gunung berapi ini (yang sebelah kanan dalam gambar ni) dipagari dengan pagar kayu yang cantik dan kemas.

Inilah dia rupa kawah gunung berapi yang luas macam stadium ni.

Peringatan untuk pengunjung

view dari Highest point di Sangumburi Crater

Highest point at Sangumburi Crater

Laluan terakhir untuk turun ke entrance gate semula. Kiri dan kanan pagar tu ialah lalang yang dibiarkan tumbuh. Laluan ni dikatakan paling cantik semasa musim luruh iaitu pada musim ini lalang-lalang ini akan berbunga. Sampai je kat area ni kami tengok jam dah pukul 10. Tak sedar masa berlalu, maksudnya dah 1 jam setengah kami berada disini dan terlewat setengah jam dari masa yang dijanjikan dengan ajjushi. Sampai je kat kereta ajjushi terus kata yang kami memang tak kan sempat nak pergi semua tempat yang diminta hari ni.  Ha ha tak pelah nak buat macam manakan.

Seterusnya kami menuju ke Manjanggul Cave yang terletak kira-kira 30 minit dari Sangumburi Crater. Manjanggul Cave juga tersenarai dalam UNESCO World Heritage Sites. Pada masa dahulu, gua ini merupakan tempat laluan lava gunung berapi. Laluan sepanjang 1 km dibuka untuk pengunjung. Entrance fees yang dikenakan ialah 2000w.

Di hadapan entrance gate. Penerangan lengkap mengenai Manjanggul Cave di sediakan disini dengan peta informasi yang menarik.

Menuruni tangga menuju ke Manjanggul Cave. Tangga-tangga ni ada beberapa stage yang agak tinggi juga. Masa turun ok je tapi bila nak naik semula semput.

Bahagian dalam gua. Keadaannya gelap, licin, dan sejuk sampai ke tulang. Kalau pergi sini masa winter macam manala rasanya ye? Makin jauh kedalam makin terasa sejuknya. Sebab tak tahan sejuk kami hanya mampu menapak hingga ke pertengahan laluan (kira-kira 400m). Walaupun tak sempat habis, sekurang-kurangnya dapatlah juga merasa pengalaman pertama kali menyusuri gua bwah tanah ni.

Keluar je dari entrance gate, ajusshi macam pelik je tengok kami dah keluar. Tapi seganlah kan nak cakap yang kami ni tak jalan sampai habis pun he he. Lepas tu kami naik kereta semula menuju ke Kimyeong Maze Park. Baru je duduk tak sampai 10 minit dah pun sampai. Rupanya dalam area yang sama dua-dua tempat ni.

Inilah dia full map Kimyeong Maze Park. Entrance fees yang dikenakan ialah 3300w dan setiap pengunjung dibekalkan dengan map percuma. Map ni sangatlah penting untuk membantu kita mencari jalan keluar kalau-kalau sesat kat dalam maze tu nanti. Agak ramai juga pelancong disini yang rata-ratanya datang bersama keluarga. Memang meriah tempat ni dengan jeritan disana-sini nak cari jalan keluar ha ha. Kalau tengok kat map tu ada 2 bridge kecil dan besar. Bridge yang besar tulah jalan keluarnya, so kena cari jalan macam mana nak sampai ke situ ye.
Rupa bentuk maze dari atas bridge kecil.
Bawah bridge siap ada amaran lagi
Sesekali merasai pengalaman menyelesaikan maze dengan diri sendiri bukannya dengan pen dan kertas je memang menyeronokkan. Jangan tak tahu kami pusing 2 kali juga maze ni sebab sesat. Bila dah dapat cari jalan keluar gembira bukan main.
View dari main bridge yang besar.
Satu-satunya gambar kami berdua di sini diatas main bridge.
Kami spend masa kira-kira 1 jam dalam kawasan ni. Bestnya kalau Malaysia pun ada tempat macam ni, sesuailah untuk family outing. Masa kami keluar dari sini jam dah pun pukul 12 tengahari lebih dan perut pun dah berkeroncong dengan matahari tegak atas kepala. Ajjushi pun macam faham je kan terus je bawa kami cari kedai seafood yang sesuai. Untuk jimat masa ajjusshi pun cari kedai makan di kawasan sekitar Songsan Ilchubong Peak (destinasi kami selepas ni).

Laluan kami ialah sepanjang sea coast bahagian timur Jeju. Nampaklah pemandangan lautan membiru yang menakjubkan. Songsan Ilchubong Peak kelihatan dalam gambar ni (yang macam bukit tu).

Hidangan kami yang berharga 52000w. Macam biasa harga ni termasuk sekali side dish (kali ni ada banyak dalam 6), nasi, mee dan air. Dalam tu ada macam-macam jenis seafood. Paling best ialah ketamnya. Adalah dalam 4 ke 5 ekor kot.

Okaylah ini saja untuk kali ni. Jumpa lagi di entry yang lain. Anyeong.