Saturday 16 August 2014

Diari ISM-II Kuantan 2014: Reunion with old friends + meeting new friends


Salam semua. Cik Z telah telah selamat kembali ke KL. Ha ha macamlah jauh sangat Kuantan tu ya. Walaupun tak berapa jauh, tapi penat ber"conference" masih belum hilang selepas 3 hari. Nampaknya dalam banyak-banyak conference yg cik Z pernah sertai inilah conference yang paling memenatkan badan dan minda. Kenapa ya agaknya? 4 hari 3 malam di Kuantan terasa begitu lama sebab terlalu banyak peristiwa yang berlaku.

Isnin, 11 Ogos 2014

Ikut perancangan asalnya, cik Z nak memandu sendiri ajer ke Kuantan. Antara sebabnya ialah konon2nya nak cari cat untuk rumah di Kuantan selain nak jalan-jalan sekitar Kuantan dan Terengganu dengan Fizz. Almaklumlah dah 3 tahun tak jejakkan kaki di Kuantan. Memang rindu sangat. Tempat jatuh bangun lagikan dikenang inikan pula tempat bermain.

Dua hari sebelum pergi, tetiba sv call. Nak ajak carpool sesama katanya. Antara sebab utamanya ialah sv cik Z kena bawa dua orang peserta conference dari luar negara iaitu seorang Prof dari Pakistan dan seorang Dr dari Bangladesh. Kedua-duanya perempuan dan akan tinggal di hotel yang sama dengan kami nanti. Dan masalah paling utamanya ialah kami sama-sama tak pernah jumpa pun kedua-dua org ni dan telah diamanahkan oleh 2 orang prof tamu yg kami kenal untuk menjaga kedua-duanya. Wahh tak ke haru tu? Kiranya macam kena jadi personal escort la kami ni.

Dipendekkan cerita, cik Z bercarpool la ber-4 ke Kuantan. Kami bertolak sekitar jam 1.30 petang dan sebelum tu cik Z kena dulu bawa kedua-dua orang kawan baru kami ni jalan-jalan sekitar UM.  

Bersama Dr Sharmina dari Bangladesh dan Prof Soleha dari Pakistan.

Sepanjang perjalanan memang penat jugalah nak melayan kawan2 baru kami ni berborak. Almaklumlah diorang ni pertama kali ke Malaysia jadinya banyaklah persoalannya. Kami tiba di Gambang sekitar jam 5 ptg. Sangat terharu sebab sv cik z sanggup singgahkan ke satu kedai cat dan menunggu cik z beli cat hampir setengah jam lamanya. Pastu tolong pulak pi hantarkan cat-cat cik Z ni ke rumah. Terima kasih sangat-sangat.

Jam 6++ kami dah pun sampai ke bandar Kuantan. Tapi ada masalah besar. Nampaknya 3 tahun bukanlah singkat. Banyak perubahan yang berlaku. Paling ketara ialah penanda arah jalan yang hampir kesemuanya dah berubah menjadi jalan sehala. Grand Continental yang dicari dah pun kat depan mata tapi tak boleh nak pergi? Akhirnya terpusing-pusing la kami tawaf kat situ. Jam 7 barulah kami dapat masuk parking dan check in.

Jam 8, cik Z dan sv jalan kaki kejap ke MS Garden untuk jemput kawan se "lab" kami iaitu Dr Mamun yg dah sampai lebih awal. Nasiblah 4 minit je jaraknya. Jam 8.30 kami pi makan malam pula. Alkisahnya walaupun jauh di hati kami nak sangat makan ikan bakar tapi terpaksalah dilupakan saja sebab salah seorang kawan baru kami ni request utk makan makanan dia. Akhirnya terpaksalah kami makan kat kedai mamak. Sedih kan.

Lepas makan, kami temankan pula mereka ke Megamall untuk cari simcard baru. Dah dapat simcard dan jalan-jalan sikit kami pun balikla ke hotel. On the way nak balik tu, terserempak la pulak dengan geng-geng dari UPM termasuklah Prof tamu kami iaitu Prof Imon yg juga merupakan Keynote Speaker bagi ISM-II. Maka apalagi, bersidailah kami kat tepi jalan tu buat mesyuarat jalanan. Boleh gitu?

Kebetulan malam ni ada fenomena supermoon iaiatu bulan berada tersangat hampir dengan bumi. Memang cantik sangat. Terang benderang satu Kuantan.

Akhirnya jam 11++ barulah sampai semula ke bilik hotel. Macammana ni belum mula berconference badan dah pun penat. Malangnya pula walaupun penat sangat tapi cik Z langsung tak boleh tidur malam tu. Memang cik Z ni ada masalah nak tidur bila kat tempat baru. Tapi tak derla samapi tak boleh tidur langsung biasanya. Yang kali ni memang luar biasa.

Ini hasil tangkapan waktu menjelang subuh. Besar sangat bulan tu macam ada spotlight kat atas langit.


Selasa, 12 Ogos 2014

Conference Day. Jam 7.30 pagi kami dah pun turun bersarapan dan ke conference hotel untuk pendaftaran. Agak berdebar-debar nak pi mendaftar sebabnya dah 3 tahun cik Z tak jumpa dengan ramai orang.  Oh ya lupa nak beritahu yang conference ini dianjurkan oleh fakulti cik Z di UMP. Jadi kebanyakan urusetia yang terlibat tu memangla cik Z kenal. 


Dipendekkan cerita, semua orang terkejut tengok cik Z sebab lain sangat katanya. Almaklumlah kali ni cik Z dah tak pakai cermin mata dan semakin berisi. Ha ha macam segan plak kan. Tapi perasaan akward tu kejap ajer pun. menjelang petang, cik Z dah pun kembali bergelak ketawa dengan diorang semua.

Jadual presentation cik Z ialah hari ini jam 4 petang. Kesan tak dapat tidur langsung malam tadi nampaknya dah tak dapat ditahan-tahan lagi. Nasib baik sv sporting. Dia kata balik je la ke hotel tidur kejap, jangan sampai pukul 4 tak bangun dah ler. Maka apa lagi tengahari tu lepas lunch terus ajelah cik Z balik dan tidur. zzzzzz. Nasiblah lepas tu selamat present dengan jayanya.

Petang tu lepas habis conference, kami semua ke Teluk Cempedak. Suka sangat semuanya sampai request nak pergi lagi tengok sunrise pula esok pagi. Hujan lebat turun sebaik saja kami melangkah keluar dari pantai. Kelam kelibut kami berlari ke kereta.


Malam ni ada dinner dan majlis perasmian plak. Kami tiba agak lambat sebab hujan. Oleh sebab sv cik Z salah seorang VIP majlis makanya terpaksalah cik Z duduk bersama-sama 2 orang kawan baru kami tu melayan diorang. 

UMPians

Circular and Eiv Researh Group

Istanbul reunion

UPM and UM delegation



Rabu, 13 Ogos 2014

Pagi-pagi lagi kami dah pun ke Teluk Cempedak. Nak tengok sunrise kononnya. Tapi tak berapa jelas sebab awan tebal sangat. tak pa la tak de rezeki. Tetiba juga salah seorang kawan baru kami ni tak berapa sihat. Pening kepala, muntah-muntah dan sakit perut katanya. 

Oleh sebab sv cik Z ada meeting ISM dan perlu bersedia untuk presentation untuk sessi pagi, makanya cik Z mendapat tugas baru, kena plak carikan ubat untuk kawan kami tu dan hantarkannya semuala ke hotel. Mujurlah berjaya cari.


Sebelah petang tu pula cik Z dan sv terpaksa ke Teluk Cempedak lagi. Kali ni kami kena temankan geng2 dari UPM pula. 


Lepas Maghrib cik Z keluar makan dengan Fizz pula. Dan bila balik ke hotel lepas makan semua orang tak der dihotel. Rupa-rupanya diorang semua pi main bowling kat Megamall. Dipendekkan cerita cik Z pun pi join sama main bowling juga ha ha ha.

Balik bilik dah tengah malam, kelam kelibut pi kemas beg sebab esok pagi-pagi kami dah nak checkout. zzzzz.


Khamis, 14 Ogos 2014


Ikut perancangan asalnya, kami nak balik awal ke KL sebab nak elakkan traffic jem masa petang. Tapi nampaknya sv cik Z tetiba plak kena bagi ucapan penutup bagi pihak ISM. Akhirnya lepas lunch jugalah baru kami bertolak ke KL semula. Dan sampai semula di UM tepat jam 5. Hujan lebat sangat haritu, tu yang jadi lambat sampai.

Malam tu memang cik Z pengsan. Sakit semua seluruh badan. padahal bukan cik Z pun yang drive. Esoknya Jumaat, kalau boleh memang malas nak pi uni tapi kena gak pi sebab ada short talk by Prof Tamu iaitu Prof Imon. Cik Z juga diamanahkan menjemput dan menghantar Prof Imon ke hotel penginapannya. 

Gitulah alkisahnya seminggu yang sangat panjang bagi cik Z. Untuk minggu depan, Prof tamu kami masih ada di UM dan masih banayk lagi schedule yang perlu di penuhi. Mudahan-mudahan cik Z dapat laluinya dengan sihat. Amin.

Okaylah dah panjang lebar sangat cik Z bercerita ni. Harap tak der yang bosan membacanya. Wassalam. Jumpa lagi.


No comments:

Post a Comment