Saturday 15 February 2014

Summer Trip Europe DAY 4 Part 2: Paris L'Open Tour (Green Route Part A)

Green Route Part A

Ahad, 9 Jun 2013, 11 pagi. Dari Place de Madeleine stop no. 19, kami naik pula bas dengan pelekat hijau. Bermakna kami sekarang berada dalam laluan Green Route ataupun Grand Tour Paris. Ada 19 hentian/stop dalam laluan ini. Bila tengok kat map yg dibekalkan, nampaknya kami boleh bertukar  ke Blue Route dan Yellow Route dari stop no.6, dan bila dah habis dua laluan tu nanti kami boleh tukar balik ke Green Route dari stop no. 7.



Jadinya untuk sebelah pagi ni kami plan untuk turun di stop no. 4 (Musee du Louvre) dan stop no. 6 (Notre-Dame). Alhamdulillah hujan dah pun berhenti. Dari Madeleine menuju ke Auber, Opera-4 Septembre, dan Palais Royal, kami cukup teruja melihat seni ukir bangunan-bangunan di kota seni ini. Hampir tiada bangunan dengan rekabentuk moden sepanjang laluan ini. Kesemuanya kelihatan hampir serupa disebabkan warnanya yg sama. Bayangkan kalau hari cerah dengan awan berwarna biru, pastinya gambar2 yg kami ambil ni akan lebih menyerlah kan?

  
  
  

Seperti yg dirancang, kami turun di stop no. 4 (Musee du Louvre). Wow, ternganga kami melihat kehalusan seni rekabentuk bangunan Musee du Louvre ini. Kami yg bukan berlatarbelakangan arkitektur pun boleh jatuh cinta dengan kota Paris. Tarikan utama di sini lukisan Mona Lisa yg super popular tu. Jadinya tak peliklah bila kita nampak sangat ramai pelancong beratur membeli tiket masuk ke dalam museum dan bila dah beli tiket kena beratur tempat lain plak untuk tengok semua koleksi lukisan yg ada disini. Entrance nya ialah kat piramid kaca besar yg terletak kat tengah2 kawasan Musee du Louvre ni.








Main Entrance



Pelancong beratur panjang untuk masuk ke dalam museum.
 
Melihat ramainya umat manusia nak masuk ke dalam museum, tak sanggup kami nak beratur. Lagipun banyak lagi tarikan lain yg kami nak kena singgah. Nampaknya ada banyak sebab untuk cari peluang ke Paris lagi he he (entah bila la tu?). Tapi kan, kawasan sekitar Musee du Louvre ni sendiri cukup besar untuk diterokai setiap penjurunya. Jom tengok apa yg ada disini.



 
 





Sekeluarga dari malaysia.

Sekeluarga dari Arab Saudi.

Tunggu bas seterusnya.

Habis pusing keliling Musee du Louvre, kami naik semula bas Green Route. Laluan seterusnya ini agak berbeza sebab kami melalui laluan tepi sungai dan jambatan batu pula. Kelihatan beberapa buah bot dan ferry membawa pelancong menyusuri sungai. Airnya tak de jernih mana pun tapi bolehlah dikatakan bersih. Rasanya mesti menarik kan kalau kita tengok view Paris dari laluan sungai ni.


 

Kami berhenti di Stop no. 6 (Notre-Dame). Dari hentian ini kami kena melintas zebra cross, dan berjalan kaki kira2 10 minit untuk sampai kat depan Cathedrale de Notre Dame de Paris. Bangunan ini adalah antara mercu tanda utama kota Paris dan sentiasa menjadi tumpuan pelancong terutamanya penganut Kristian.




Ada tempat duduk bertingkat yg dibina khas kat depan bangunan ni. Sepanjang kami berada disini, walaupun cuma sekejap, sempat jugalah duduk kejap kat situ samabil merenung rekabentuk bangunan ni he he. Kagum kagum. Dah jadi macam arkitek plak kami sepanjang hari ni. Tapi rasanya tindakan luar kawalan kot.

Oklah, nampaknya sampai disini saja untuk kali ini. Kita sambung lagi seterusnya dalam Summer Trip Europe DAY 4 Part 3: Paris L'Open Tour (Blue Route). Wassalam.


2 comments:

  1. i remembered walking from notre dame to eiffel, cuaca sejuk so best je padahal jauh sesangat.

    ReplyDelete