Monday 3 November 2014

Counting Days

Kurang lebih sebulan ajer lagi sebelum cik z kembali semula bekerja. Menjelang bulan-bulan terakhir ni, ada-ada saja perkara yang tak terjangkau akal berlaku. Honestly, I never have an easy life. Kekadang tu terfikir "apa agaknya yang akan berlaku hari ni?" Tapi kalau tak berlaku apa-apa bosan juga kan? Ada sekali tu, seseorang cakap macam ni kat cik z, "Why so many things always happen to you?" Serius kekadang rasa macam hidup dalam drama plak. Ada plak yang kata macam ni kat cik z, "You watch too many Kdrama, so now you think everything is like a drama". Errrr... Pulak dah kan.

Mungkin ada yang perasan, akhir-akhir cik z jarang bercerita tentang perkembangan Phd. Bukan tak nak citer, cuma tak ada apa yg menarik nak dikongsikan. Status terkini (walaupun dah tinggal sebulan je lagi ni nak kena balik), thesis masih belum boleh dihantar lagi. Hu hu... Macam mana nak hantar, final research finding seminar pun belum buat lagi. Bila nak present. Ha yang ni pun masih ???? Entahla bilanyer. Big question here and there.

Alang-alang bercerita tentang dramatik life, jom cuba perhati dan nilai sendiri salah satu kisah yang berlaku pada cik z sepanjang beberapa bulan ni. Ada banyak juga kisah-kisah lain, tapi yang ni memang among the top list kot. Alkisahnya, cik z dah pun hantar 3 month notice untuk thesis submission pada 2 July 2014. Biasanya bila kita dah buat submission notice ni, sv akan hantarkan 1 cadangan nama internal examiner dan 3 cadangan nama external examiner kepada unit postgraduate. Dalam kes cik z, antara 3 nama external examiner ni, 2 ialah dari luar negara. 

Lepas sv hantar nama, kena tunggu masuk meeting pula. Meetingnya pula ada beberapa fasa dan hanya sekali setiap bulan. Yang stressnya ialah sebab tarikh cik z hantar tu bulan puasa kan, jadi lambat sangat tau nak tunggu next meeting. Akhir Ogos baru dapat masuk meeting rasanya. Dipendekkan cerita, selepas meeting ni kami dapat tahu yang salah seorang external examiner yg tempatan tu dah ditolak oleh ahli meeting sebab tak cukup syarat ISI paper. Maka secara automatiknya nama yang kedua telah diluluskan. Tapi kan... tetiba plak tak lama lepas meeting tu kami dapat tahu yang salah seorang external examiner ni meninggal dunia....Maka tak boleh nak buat apa, sv kena cari calon yg baru pula untuk masuk next meeting.

Calon baru berjaya dikenal pasti. Tapi...tetiba orang ni kena tarik diri plak sebab tanpa disangka-sangka dia disahkan menghidap kanser, dan kena pula buat rawatan chemotheraphy semua tu. Tak pasti la pula yang nama ni sempat masuk meeting ke tidak. Sebenarnya memang sukar bagi sv nak carikan external examiner untuk kita. Selain kena match dengan topik research yang kita buat tu, kena juga dapatkan seseorang yang dah ada banyak ISI paper dan bertaraf Prof. Dan kebetulan juga dalam masa yg sama ni ada 3 orang dalam group kami yang akan hantar thesis. Bayangkan mana nak cari tu?

Untuk semester-semester sebelum ni, ada beberapa calon yg kami kenal telah gunakan external examiner tempatan saja. Jadi untuk calon seterusnya, sv pun bagilah nama seorang prof tempatan. Sekali tu...rejected pulak. Dah la minute meeting lambat diedarkan. Tertanya-tanya gak la kami ni. Kali ni nak tahu apa reasonnya? Sebab yg ini ialah prof tempatan. Pulak dah. Habis tu orang-orang lain sebelum ni lepas ajer kan? Rupa-rupanya dalam meeting sebelum ni telah tertulis secara rasmi, hanya prof dari luar negara ajer tau yang akan diterima. Aduh kecian pulak rasanya Prof tempatan kita.

Calon seterusnya, sv dapat seorang associate Prof yang bersesuaian. Tapi mujurlah kali ni sebelum submit nama, dia pi tanya dulu kat p.i.c. Tak boleh juga rupanya. Nak Prof juga tu. Terkini (moga-moga memang betul yg terakhir), kami dah hantar satu nama baru dan sedang menunggu tarikh meeting yg dijangkakan minggu ini. Selepas meeting ni barulah pihak berkenaan akan cari pula tarikh untuk presentation. Nak dapatkan tarikh ni pun bukan senang sebab nak kena matchkan dengan masa kosong panel-panel yg terlibat nanti. Dah lepas present, barulah boleh submit.

Huhhh, amacam dramatik ke tak kisah cik z ni? Harapnya semua dapat diselesaikan sebelum Disember nanti. Kawan-kawan kat luar sana tolong doakan juga ya. Moga-moga selepas ini dilembutkan lah hati kesemua examiner dan untuk viva nanti cik z dapat laluinya dengan lebih mudah. Letihlah kan asyik nak berdrama ajer ni. Jumpa lagi...


Counting days.
Waiting for spring to come. 
There's  a war inside me. 
There's  an ice in my heart. 
Waiting for rainbows to appear. 
To burn away my sad memories. 
Help me help me. 
I can't breath smoothly. 
I feel like I'm trapped in a small box. 
Too dark too narrow. 
I wanted to run. 
I wanted to escape. 
There's a crossroad in front of me. 
Endless obstacles are waiting, perhaps. 
Feeling lonely and hopeless. 
Someone safe me. 
Here I'm crying and dying. 
Again, for a countless time. 
Waiting, waiting and waiting... 
While praying and hoping. 
While dreaming and wishing. 
For a better tomorrow.
I guess i need a miracle, right now.
1 November 2014, 12.47 am.


10 comments:

  1. Cik Z,

    Semoga dipermudahkan urusan.

    Ya Allah, bagi-Mu lah segala puji. Engkau dirikan langit dan bumi serta isinya, bagi-Mu segala puji. Engkaulah raja langit dan bumi serta isinya, Bagi-Mu segala puji.
    Ya Allah berilah kejayaan PhD kepada sahabatku Cik Z yang telah bersungguh-sungguh dalam perjuangannya. Ya Rahman, berilah ketenangan hati dan kekuatan kepada dia dalam menghadapi segala ujian-Mu. Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks nora utk doa yg panjang dan penuh ikhlas tu. Terharu cik z membacanya. All the best utk awk juga.

      Delete
  2. good luck and sabar dlm menempuhi dugaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh thanks ya for ur supportive words. Really appreciate it

      Delete
  3. ok la tu tengok kdrama... stress pun hilang... hihihi... pape pun all the best for pHD!! chaiyok2!! =D

    ReplyDelete
  4. Good luck cik z. Lepas ni mesti sibuk dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks. Itulah lps ni mmg payah dah nak cuti

      Delete
  5. gudlak cik Z, cik fizz doakan cik Z berjaya, insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Fizz, tolong counting days sekali ye he he he...

      Delete