Saturday 23 August 2014

Pindah lagi

Salam semua. Tetiba plak Cik Z banyak cerita yang nak dikongsikan disini.  Alkisahnya, Isnin lalu 18 Ogos 2014, cik z dan rakan-rakan sebilik di uni telah dikejutkan dengan notis berikut.


Notis ini kami temui elok tertampal didepan pintu bilik kami pada pagi Isnin. Surprise gitu kan. Mahu tak terkejut. Tak de angin tak de ribut tetiba kami kena pindah keluar. Atau lebih tepat lagi kami sebenarnya dah kena halau. sob sob sob. Sedih kan. Tak baik tau menganiaya pelajar. Kami bayar yuran tau.

Nak lagi haru, rupa-rupanya notis yang sama telah pun ditampal di pintu kami ni minggu lepas. Tapi oleh sebab semua ahli research group kami tiada di uni (termasuklah sv) kerana terlibat dengan ISM-II di Kuantan, makanya tak de sesaper pun yang tahu. Minggu ini pula sebenarnya minggu yang super sibuk untuk group research kami. Ini kerana kami semua perlu berjumpa, berbincang, dan melakukan macam-macam perkara dengan Prof Tamu yang datang dari US.

Lagi ralat, salah seorang ahli research group kami dah nak pun balik ke Bangladesh minggu depan, dan 3 orang antara kami dijangka habis Disember ini. Ikut logik akal, tak kan lah tak boleh beri budi bicara kan? Nak tak nak terpaksalah juga berpindah. Malas nak bertekak dah. Bermulalah minggu double busy kami.

Hampir 3 tahun kami disini. Bilik yang menjadi saksi banyak kenangan pahit manis.

Petang Isnin, bermulalah pencarian bilik baru. Bunyi macam pelik kan. Dah suruh pindah kenalah ada alternatifkan sepatutmya? Realitinya kami kena mengemis plak ni mencari bilik baru. Doa kami termakbul. Mujur masih ada insan-insan yang baik hati. Hasil pencarian kami temui beberapa bilik kecil yang sesuai. Bermaksud kali ni kami tak boleh dah duduk reramai dalam satu biik. Kena pecah-pecah dah kami. Tak pelah kan janji ada bilik. Dan yang paling best ialah, bilik baru kami ni ada rak buku yang cantik, ada outside view yang ohsem dan hanya muat 2 orang sahaja. Sound great kan. So kali ni kami akan dapat so much privacy. 

Hari selasa, kami mula mengemas dan packing. Hari Rabu, pindah memindah angkat mengangkat pun bermula. Oh ya untuk lebih keselesaan kami dah pun buat major renovation untuk bilik baru kami ni. Apa yg kami buat ialah menukar 100% kedudukan perabot dalam bilik yg baru ni. Oleh sebab kami suka tengok view luar, jadinya kami pindahkan meja kerja kami ke bahagian tepi tingkap dan kami juga buat satu ruang khas untuk solat. 


Semua kerja-kerja berat ni kami buat sendiri ajer. Seorang rakan yg datang melawat siap terkejut dan tak percaya macam mana kami boleh pindahkan kedudukan semua perabot dalam bilik baru ni. he he... jawapannya kami superwoman ha ha. Almaklumlah dah banyak kali pindah memindah jadi memang expertla kan. Oh ya kalau nak tahu ini bilik ke-3 sepanjang 3 tahun cik z di sini, manakala roommate cik z ni pula dah masuk yang ke-6 sbb dia ada disini sejak zaman master lagi. Kami juga sama-sama banyak pengalaman pindah rumah. Tu la sebabnya kami dua-dua boleh ngam dan sekepala he he.
 

Hari Khamis barulah kami mula kerja-kerja mengemas semula. Untuk bilk baru ni kami siap mop lantainya dan bentang karpet. Best sangat dah jadi macam rumah. Sesaper nak masuk kena buka kasut. Dan hasilnya adalah seperti berikut.

Semua barang kami sumbat dalam almari baru. nampak kemas dan cantik ajer kan. Bahagian belakang almari tu kami buat ruang solat dan pantry.

Flower pot cik z ni dah 3 kali pindah. Kecian dia. Moga-moga bertambah gemuk di bilik yang baru ni. 

Ruang kerja kami yang baru. We love it too much. 

Ini pemandangan luar dari tingkap bilik baru kami. Sangat tenang dan damai. Siap boleh nampak monyet-monyet berlompatan dari pokok ke pokok.

Kesimpulannya, ada banyak hikmah yang kami dapat dari peristiwa yang tak dijangka ini. Antaranya sesungguhnya Allah sentiasa ada bersama dengan orang-orang yang teraniaya. Selain tu, berhijrah itu memang bagus dan Allah pastinya tahu apa yang terbaik buat kita. Alhamdulillah. Semoga kami semua dapat menghabiskan PhD kami disini dengan jayanya. Terima kasih buat semua yang terlibat memudahkan urusan kami sepanjang minggu ini. Semoga Allah memudahkan urusan kalian juga.

Wassalam.

2 comments:

  1. Ahaa..setiap sesuatu yg berlaku mesti ada hikmah di sebaliknya kan. JM tgk bilik yg baru lagi proper raung kerja yang lebih kemas compare meja panjang yg lama tu...chaiyok..chaiyol cik Z semoga dapat grad dgn success!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks JM. ya betul memang lebih selesa. cuma sekarang ni kalau ada research meeting payah sikit la. sebab dulu meja panjang tu tempat kami sit together untuk meeting and discussion.

      Delete