Monday 15 September 2014

Sheila on 7 vs Nell

Salam semua. Moga sihat-sihat selalu. Pembaca setia blog ni mesti dah perasan yang cik z ni peminat Kmusic terutamanya ost song dan balad song. Lagu-lagu bingit memnag tak boleh masuk di telinga he he he.  Alkisahnya, sekitar April lalu, secara tak sengaja cik z telah menemui satu rock band korean yang mengingatkan cik z ke zaman universiti dulu sekitar 1999-2000. 

Sekitar 1999-2000, masa tu cik z masih junior di uni, dan masa tu lah mulanya kemasukan band-band rock dari Indonesia. Favorite cik z ialah Sheila on 7 a.k.a so7. Ada sesaper yang tak kenal? Sesaper yang membesar sezaman dgn cik z mesti kenal punya la kan. Ada banyak lagu2 so7 yang cik z masih ingat sehingga ke hari ini. Antaranya, sahabat sejati, kisah klasik untuk masa depan, berhenti berharap, dan, sephia, mudah saja, melompat lebih tinggi,....banyak lagi lah. Zaman tu kaset dan walkman ialah teman sejati. Berulang2 kali dengar satu album sampai habis bateri. He he he, sweet memory.


Antara sebab kenapa cik z suka sangat dengan so7 ni ialah lagunya yang simple dan lirik yang puitis. Sarat dengan mesej. Bila dengar terasa begitu dekat di hati. Dalam banyak2 tu cik paling suka dengan lagu kisah klasik untuk masa depan dan berhenti berharap. Jom dengar kejap kat bawah ni.



Balik semula ke tahun 2014. Wah serius dah berzaman kan. 14 tahun dah berlalu. Dan rock band dari korea iaitu Nell mengingatkan semula cik z kepada so7. Rupa-rupanya Nell ni dah lama bertapak di Korea iaitu sejak 1999 lagi. Kiranya sezaman la dengan so7 kan. Dan yang menariknya aliran music kedua-dua band ni agak serupa. Cik z pernah kongsikan salah satu lagu Nell di sini.  


Seperti so7, Nell juga popular dengan lagu-lagu berlirik puitis dan penuh mesej. Selain Time Walking Through Memory, salah satu lagu favorite cik z ialah Holding Into Gravity. Jom dengar kejap kat bawah ni.


Entri ni sememangnya entri syok sendiri ha ha ha, jadinya yang dah terbaca harap tak menyampahla ye ... Jika so7 membuatkan cik z tersenyum pada tahun 2000, Nell pula mengisi ruang dalam hati cik z pada tahun 2014. Nak buat camner kan dah memang habit cik z buat kerja mesti kena dengar music. 

Wassalam.

No comments:

Post a Comment